احتمال حملات تروریستی در مراسم حج

 خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این باره نوشت : با گذشت یک سال پس از بدترین فاجعه حج در نسل اخیر، مقامات عربستان در حج امسال با صدور دستبند (شناسنامه ) الکترونیک برای هر یک از زائران و قرار دادن دوربین های مدار بسته بیشتر برای کنترل جمعیت، تلاش دارد از تکرار فاجعه سال گذشته منا که در آن صدها نفر از زائران با مچاله شدن در ازدحام جمعیت جان باختند، جلوگیری کند.

به نوشته رویترز فاجعه سال گذشته منا به روابط عربستان سعودی و ایران که تیره بود، به شدت آسیب زد.

ایران و عربستان در حج امسال به توافق نرسیدند و حج تمتع امسال بدون حضور زائران ایرانی در حال برگزاری است.

حج بزرگترین گردهمایی سالانه مسلمانان از سراسر جهان اسلام است. امسال نیز به سیاق سال های گذشته دستکم ۲ میلیون زائر از دهها کشور اسلامی در حج تمتع حضور دارند.

به نوشته رویترز امسال علاوه بر سابقه فاجعه منا، نگرانی از اقدامات تروریستی احتمالی گروه هایی چون داعش نیز وجود دارد. در اوایل ماه جولای یک تروریست انتحاری با منفجر کردن خود سبب مرگ ۴ سرباز سعودی در شهر مدینه شد. مدینه دومین شهر مقدس در عربستان سعودی پس از شهر مکه است.

هنوز گزارش تحقیق و تفحص دولت سعودی از فاجعه منا انتشار نیافته است، اما مقامات سعودی مدعی شده اند دلیل اصلی فاجعه منا، نادیده گرفتن قوانین از سوی برخی از کاروان های زائران بوده است.

به نوشته رویترز، امسال برای جلوگیری از تکرار فاجعه ای دیگر قوانین کنترل جمعیت سخت تر اعمال خواهد شد و هزاران کارمند، داکتر و مامور امنیتی به همین منظور به حال آماده باش در آمده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *