جایزه ۹ هزار دالری رژیم اسرائیل برای بازداشت مهاجرین آفریقایی

رژیم اسرائیل اعلام کرد به هر یک از ساکنان اراضی اشغالی که به اخراج (دیپورت) پناهجویان آفریقایی کمک کند، ۹هزار دالر جایزه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه هاآرتص چاپ تل‌آویو از قول مقام‌های رژیم اسرائیل نوشت: به هر شهروندی که به طور داوطلبانه و موقت به عنوان بازرس برای اخراج پناهجویان همکاری کند، پاداشی معادل ۳۰ هزار “شکل” (واحد پول اسرائیل، تقریبا برابر با ۸۷۰۵ دالر آمریکا) جایزه تعلق خواهد گرفت.

در همین چهارچوب، رژیم اسرائیل در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد اعلام کرد ۱۰۰ نفر از شهروندان داوطلب این کشور را از ابتدای ماه مارچ ۲۰۱۸ به طور موقت به عنوان بازرس برای این کار استخدام می‌کند.

از سویی هم مقامات این رژیم از استخدام موقت ۴۰ نفر دیگر به عنوان کارشناس تحقیقات پرونده‌های پناهجویان خبر داد.

از میان این افراد که قرار است در تل‌آویو و اطراف آن کار کنند، برخی مأمور همکاری اداری در زمینه این پرونده‌ها بوده و برخی دیگر برای اعمال زور برای اخراج پناهجویان یا علیه کارفرمایان غیرقانونی آنها گماشته خواهند شد.

به نوشته هاآرتص، مصاحبه با پناهجویان و تشکیل پرونده برای بازگشت «داوطلبانه» آنها، تهیه تکت هواپیما برای بازگشت، همراهی تا فرودگاه و کنترل ورود آنها به کشور مبدأ اولیه از جمله وظایف شغلی در پست‌های جدید خواهد بود.

تعداد دیگری از افراد استخدام شده مسئول آن هستند که در صورت سر باز زدن پناهجویان از بازگشت داوطلبانه، به زور اعمال قانون کنند. آنها باید این افراد را یافته و در مورد سرگذشت آنها و نیز در مورد کسانی که آنها را استخدام کرده‌اند، اطلاعات جمع‌آوری کنند. داشتن تجربه کاری در زمینه «مبارزه» و کار «امنیتی» برای تقاضای استخدام در این پست‌ها امتیاز محسوب می‌شود.

اسرائیل برای اسکان مجدد ده‌ها هزار پناهجو برنامه دارد، اما سازمان ملل متحد این طرح را «نامناسب» و «نامطمئن» توصیف کرده است. این طرح که از ماه نوامبر گذشته پیشنهاد شده از جمله شامل حال ۳۸ هزار پناهجوی آفریقایی عمدتا از اریتره و سودان است که به طور غیر قانونی وارد اسرائیل شده‌اند. پیش از این به پناهجویان آفریقایی قول پرداخت ۳۵۰۰ دالر وجه نقد در صورت ترک داوطلبانه اراضی اشغالی داده شده است. اما اگر پناهجویان در زمان تعیین شده از سرزمین‌های اشغالی خارج نشوند، دستگیر خواهند شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیشتر از تصمیم رژیم اسرائیل برای اجرای این طرح به شدت انتقاد کرده بود. اما در ابتدای ماه جنوری، زمانی که تصمیم رژیم برای اجرای این طرح از زبان بنیامین نتانیاهو اعلام شد، این نهاد بین‌المللی بار دیگر در این زمینه هشدار داد.

در واقع برابر قانون جدید، پناهجویان غیرقانونی بدون زندان رفتن یا محاکمه شدن، مستقیما سوار هواپیما شده و به کشورشان بازگردانده می‌شوند. این به ویژه پناهجویانی که از سودان جنوبی آمده‌اند خطرناک است، زیرا آنها از خطر جانی در کشور خودشان گریخته‌اند. رژیم اسرائیل می‌گوید در این زمینه با بعضی کشورهای مهاجرفرست آفریقایی از جمله اوگاندا و روآندا توافق امضا کرده تا آنها پناهجویان بازگردانده شده را بپذیرند. اوگاندا وجود چنین توافقی را تکذیب کرده و سازمان ملل به نقل از مقام‌های روآندا می‌گوید چنین توافقی میان این کشور و اسرائیل وجود ندارد.

دارفور در سودان و اریتره از مناطق ناامن آفریقا به شمار می‌روند زیرا درگیری‌های شدید و فشار و سرکوب سیاسی شدید در آنجا بی‌ثباتی به وجود آورده است.

از جنوری ۲۰۱۶ تا مارچ ۲۰۱۷ در مجموع ۳۱۱ شهروند سودانی و اریتره‌ای بدون هیچ محاکمه‌ای در اسرائیل بازداشت شده‌اند. ملی‌گرایان ضدمهاجر تا کنون چندین بار در اسرائیل علیه حضور مهاجران خارجی به ویژه سیاه‌پوستان آفریقا در این کشور تظاهرات کرده و شعارهای نژادپرستانه سر داده‌اند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *