محقق؛ حکومت سیاست یک شهر و دو قانون را کنار گذارد و قانون انتخابات را یک سان تطبیق نمایید

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با اشاره به تقسیم ولایت غزنی به سه حوزه انتخاباتی از حکومت خواسته است که از سیاست یک شهر و دو قانون کنار گذاشته قانون انتخابات را یک‌سان تطبیق کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق خطاب به حکومت گفته است که« سیاست یک بام و دو هوا ویک شهر و دوقانون را کنار گذاشته قانون انتخابات را یکسان تطبیق نماید و از تقسیم ولایت غزنى به سه حوزه جداگانه انتخاباتى جلوگیرى کرده و باید مطابق قانون انتخابات تمام غزنى یک حوزه انتخاباتى باشد».

محقق تصریح کرده است که توزیع ولایت غزنى به سه حوزه انتخاباتى هم بر خلاف قانون انتخابات است وهم بیانگر تبعیض نا روا میان اقوام باهم برادر افغانستان و تلاش سازمان یافته براى مقابله با حضور قانون‌مند برخى اقوام در ولسى جرگه عالی‌ترین مرجع تصمیم گیرى کشور میباشد .

به باور محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان حکومت با توزیع بیش از حد و بی رویه تذکره کاغذی در مناطق مشخص اعتماد مردم را به روند انتخابات از بین می برد.

او افزوده که« توزیع بى رویه وبیش از حد تذکره هاى کاغذى در مناطق معین از سوى حکومت موضوع شفافیت انتخابات را خدشه دار نموده و سیل راى دهندگان خیالى و صندوق‌هاى با راى غیر واقعى و از قبل پر شده را در اذهان عمومى تداعى نموده اعتماد مردم را به پروسه به صفر نزدیک میکند».

در همین حال او با اشاره به بی توجه حکومت به طرح حزبی سازی پارلمان، تاکید به سیستم رای غیر قابل انتقال و قانون شکنی ها و برخورد دوگانه حکومت با قانون انتخابات می گوید که « فشار بالای کمیسیون انتخابات به حدی زیاد است که این کمیسیون ار حق و استقلال برخوردار نبوده و مجبور است تحت تاثیر حکومت عمل کند».

این در حالی است که نهاد های ناظر بر انتخابات افغانستان، شماری از نمایندگان مجلس و کار شناسان توزیع حوزه انتخابات غزنی  به سه حوزه انتخاباتی را از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت وحدت ملی خلاف قانون انتخابات و قانون اساسی افغانستان و قوم گرایی آشکار دانسته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *