قهرمانِ امتحان در برابر قهرمانِ سهمیه

دختران دایکندی در امتحان کانکور

نخستین مرحله امتحان کانکور سراسری در هفده ولایت برگزار شد؛ برگزاری این امتحان در حالی است که «سهمیه بندی» کانکور مشکل عمده ای برای داوطلبان است.

اکثر داوطلبان در ولایت هایی امتحان داده اند که مناطق شان امن بوده و به تعلیم و تدریس اهمیت ویژه ای می دهند و خانواده هایشان برای فرزندان خود مصارف ویژه ای اختصاص می دهند.

نمونه بارز نخستین دور امتحان کانکور مربوط به داوطلبان ولایت دایکندی بود که پسران و دختران بر روی زمین نشسته و در زیر نور مستقیم آفتاب مشغول امتحان هستند.

تصاویر داوطلبان با واکنش های زیادی در صفحات اجتماعی روبرو شده است.

نکته بارز این است که از جمع این داوطلبان و مشتاقان بخش عمده ای به خاطر سهمیه بندی، نمی توانند در رشته های دولتی راه یابند.

در کنار این مسئله، حضور پرشور دختران و پسران در شرایط سخت تعیین شده برای امتحان به دلیل شیوع کرونا، نشان از این می دهد که برای مردم مناطق مرکزی از جمله مردم هزاره، درس و تعلیم بالاتر از هر مسئله دیگری است.

در بین امتحان دهنده گان دایکندی، زنی دیده می شود که کودکش را در بغل گرفته و سوالات کانکور را پاسخ می دهد.

دختران و پسران هزاره در دایکندی و دیگر ولایت ها، در حالی با اشتیاق در امتحان کانکور اشتراک می کنند که این قشر مورد بیشترین حملات انفجاری و انتحاری در مراکز آموزشی قرار گرفتند.

اما بازهم به تدریس و تعلیم اهمیت می دهند و حضورشان در شرایط سخت امتحان برای مخالفان آنها نشان می دهد که هیچ سدی مانع آموزش و تعلیم آنها نمی شود.

با آنکه در کنار تهدیدهای امنیتی برای مراکز آموزشی هزاره ها، «سهمیه بندی» هم مانع بزرگی بوده و تلاش می شود که از حضور گسترده آنها در رشته های بالا جلوگیری شود؛ اما حضور گسترده در کانکور و پر رونق بودن مکاتب و مراکز آموزشی نشان می دهد که برای مردم این بخش های افغانستان، آرامش، تعلیم و تدریس اهمیت دارد.

این حضور برای دولتمردان و رهبران کشور نشان می دهد که برای رشد و شکوفایی برنامه های بهتری و هدفمندی برای مناطق «تحصیل دوست» و علاقمند درس روی دست گیرد؛ اما هیچ برنامه ای دیده نشده است و برخلاف آن، با سهمیه بندی کانکور، مانع بزرگی در این راه ایجاد کرد.

حضور پرشور علاقمندان امتحان کانکور ثابت کرد که «قهرمانانِ کانکور» در برابر «قهرمانانِ سهمیه» پیروز هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *