سقوط ولسوالی دهنه غوری؛ مسوول آن کیست؟

مرکز ولسوالی دهنه غوری حوالی ساعت ۹ شب ۲۴ اسد در حالی به تصرف طالبان مسلح درآمد که به گفته اعضای شورای ولایتی بغلان، سربازان کوماندو نیز در کنار نیروهای پولیس ملی، پولیس محلی و خیزش مردمی در ولسوالی حضور داشتند.

به گفته اعضای شورای ولایتی بغلان، تصرف این ولسوالی توسط طالبان مسلح برنامه از قبل سنجیده شدهء بوده و آمر اپراسیون فرماندهی پولیس رهبری جنگ را به عهده داشت که شام همان روز با شماری از افراد دیگر توسط هلیکوپتر نظامی از ولسوالی خارج شده است.

نارسایی مهمات، تجهیزات نظامی و خوراکی برای سربازان امنیتی در این ولسوالی نیز یکی دیگر از مشکلاتی که شورای ولایتی بغلان بر آن تاکید داشته و می گوید که برای نیروهای امنیتی حدود ۱۰ ساعت قبل از سقوط این ولسوالی وعده تجهیز داده شده بود؛ اما این کار صورت نگرفت.

14012962_1150668271660958_1166118818_o

مولوی عبدالولی راجی عضو شورای ولایتی بغلان با انتقاد شدید از بی تفاوتی مقام های محلی این ولایت در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه؛ خواستار بررسی جدی قضیه سقوط ولسوالی دهنه غوری از سوی نهادهای مسوول شد.

این عضو شورای ولایتی بغلان سقوط ولسوالی دهنه غوری را بدون درگیری و خروج فرمانده نبرد پیش از سقوط ولسوالی را سوال برانگیز می خواند.

آقای راجی با تاکید بر موجودیت ضعف مدیریتی در ادارات محلی بغلان می گوید :«موجودیت سربازان خیالی، فروش تجهیزات نظامی و تیل وسایط نقلیه، دلایل عمده دیگر سقوط ولسوالی دهنه غوری است.»

وی با نگرانی شدید از وضعیت پیش آمده در بغلان خواستار توجه جدی در زمینه حل چالش های امنیتی و مدیریتی در این ولایت است.

14017551_1150667928327659_2139713877_n

در عین حال، عبدالستار بارز والی بغلان در یک نشست خبری تصرف ولسوالی دهنه غوری توسط طالبان مسلح را تایید می کند؛ اما می گوید که نیروهای مشترک امنیتی برای بازپس گیری این ولسوالی آماده هستند و به زودترین فرصت این ولسوالی از چنگ طالبان مسلح بیرون می شود.

وی برخلاف گفته های آقای راجی، نیروهای خیزش مردمی را مقصر این سقوط دانسته می گوید که نیروهای خیزش مردمی بدون درگیری این ولسوالی را ترک گفته و باعث تضعیف روحیه دیگر نیروهای امنیتی شده اند.

والی بغلان در مورد بیرون شدن فرمانده نبرد از دهنه غوری می گوید :«برای بررسی علل و عوامل سقوط ولسوالی دهنه غوری و افرادیکه باعث تضعیف روحیه جنگی سربازان امنیتی شده اند، یک کمیسیون با صلاحیت تحت ریاست سارنوال امنیت داخلی و خارجی تشکیل یافته و به زودترین فرصت عاملان این سهل انگاری شناسایی خواهد شد.»

والی بغلان تاکید می کند که نتیجه بررسی این کمیسیون به زودترین وقت در اختیار مردم و رسانه ها قرار خواهد گرفت.

بارز در مورد تلفات و خسارات وارد شده بر نظامیان و طالبان مسلح آمار دقیق ارائه نکرد.

تبعات پیش آمده از سقوط دهنه غوری

پس از بیرون شدن سربازان امنیتی از ولسوالی دهنه غوری، ده ها تن از باشنده گان آن به دلیل بیم از کشته شدن، منازل شان را ترک گفته و به ولسوالیهای همجوار پناه برده اند.

همچنان گفته میشود بازار ولسوالی دهنه غوری آتش گرفته که در نتیجه آن، چندین دوکان سوخته و ازین ناحیه خسارات مالی نیز به مردم وارد شده است.

قابل یاد آوریست که حملات تهاجمی طالبان مسلح بالای مرکز ولسوالی دهنه غوری از ۵ روز پیش آغاز شده بود و نیروهای امنیتی در آن ولسوالی درگیری های شدیدی را پشت سر گذاشته بودند.

ناگفته نباید گذاشت که درگیری های شدید در چندین قسمت ولسوالی بغلان مرکزی هم اکنون ادامه دارد.

طالبان مسلح نیز گفته اند که بخش های مهم ولسوالی دهنه غوری در کنترول آنهاست و پیشروی های آنان در این ولسوالی ادامه دارد.

Author

About Author