نشست گروه بین المللی تماس در هند

جلسه گروه بین المللی تماس به اشتراک نماینده گان بیش از ۵۰ کشور و۱۰ سازمان عضو گروه بین المللی تماس روز پنجشنبه در باره افغانستان در شهر دهلی جدید “هند” برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این جلسه که در سطح نماینده های خاص کشورها برای افغانستان برگزار شد، هدف از آن بررسی موضوعات مهم در قبال افغانستان چون انتقال  سیاسی و اقتصادی و تدویر انتخابات عادلانه و شفاف ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در بهار سال پیشرو بود.

این نشست با سخنرانی ستندر لمباه نماینده خاص هند در امور افغانستان و پاکستان، آغاز شد و سپس سخنرانی ها توسط  سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند، مایکل کاخ رئیس مجالس گروه بین المللی تماس و ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان ایراد گردید.

وزیر امور خارجه هند در بخشی از سخنان خود از حمایت جامعه جهانی و از پیشرفت هاییکه در دوازده سال گذشته حاصل شده است یاد نموده و از تداوم این حمایتها برای آینده درخشان افغانستان و منطقه صحبت نمود.

آقای خورشید در بخشی از سخنان خود گفت:‌ ”تروریزم وجه مشترک ناامنیتی منطقه است. در این زمینه هر قدمی که برای صلح گذاشته میشود، حمایت جامعه جهانی را باید داشته باشد.

ما پروسه صلح را که به رهبری افغانستان باشد و در آن قانون اساسی افغانستان مراعات گردد، حمایت مینماییم. اشتباهاتی که در جولای سال گذشته در دوحه رخ داد، باییست تکرار نگردد”.

همچنین ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان در بیانیه خویش در مورد انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی، تلاشهای حکومت افغانستان برای برگزاری عادلانه و شفاف این انتخابات، اهمیت انتخابات در تقویت وحدت ملی، حکومتداری بهتر، رفاه و امنیت در کشور صحبت کرد.

آقای احمدی گفت:‍‍‍‍‍‍‍”  تاکید ما روی اهمیت این انتخابات برای تقویت حس وحدت ملی، حکومتداری بهتر، رفاه بیشترو از همه مهمتر صلح در افغانستان است”.

در این نشست همچنان هیات افغانی شامل عمر داودزی، وزیر امور داخله، خانم حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان، آقای عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، آقای احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالله احمدزی معاون نماینده بنیاد آسیا  در افغانستان بود که هریک در مورد پیشرفت های پروسه انتخابات سخنرانی نمودند. خانم فرخنده زهرا نادری نیز به نماینده گی از پارلمان افغانستان در این مجلس اشتراک نموده بود.

جلسه گروه بین المللی تماس شامل صحبت ها در مورد امنیت پروسه انتخابات نیز بود که در آن رابطه وزیر امور داخله سخنرانی نموده، حاضرین مجلس را در روشنی مسایل اتخاذ تدابیر امنیتی برای تدویر انتخابات قرار داد. متعاقباً وزیر امور زنان و محمد فرید حمیدی عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر در رابطه به حقوق زن حاضرین را در روشنایی مسایل قرار دادند.

بخش دوم این نشست شامل صحبت ها در مورد همکاری های منطقه یی و فرصت های اقتصادی بود که آقای جوجی توکیشی، رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان، آقای لمبا و آقای ارشاد احمدی در زمینه صحبت های مفصل نمودند.

در ختم اجلاس کنفرانس خبری مشترک توسط ارشاد احمدی معین سیاسی، مایکل کاخ رئیس گروه بین المللی تماس، ستندر لمبا و خانم لورل میلر نماینده ایالات متحده امریکا دایر گردید، که در رابطه به جلسه به خبرنگاران توضیحات ارائه نمودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *