نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

آمریکا دوباره در سوریه شکست خورد؛ بلوک شرق برنده بازی در خاورمیانه

روسیه اعلام کرده بود که اگر موشکی به سوی سوریه شلیک شود ما آنرا از بین می‌بریم و ردیابی می‌کنیم و مکان که موشک از آنجا پرتاب شده است را از بین می‌بریم؛ این اظهارات روسیه بعد از ظهر دیروز بود و ترامپ در تیوتر خود شب گذشته به وقت افغانستان نوشته کرد که :

روسیه اعلام کرده است که هر و همه موشک‌هایی را که به سوریه شلیک شوند را سرنگون خواهد کرد. روسیه آماده شو، چون موشک‌ها در راهند، موشک‌های قشنگ، جدید و “هوشمند!” شما نباید شریک حیوانی باشید که با [سلاح] شیمیایی مردم خود را می کُشد و از آن لذت می‌برد.

با این تیوت که ترامپ کرد آرایش جنگی جدید شکل گرفت و روسیه هواپیماهای جنگی مدرن، فناوری‌ها جنگی که تا حال استفاده نشده بود را به میدان جنگ کشاند و این کار سبب شد که آمریکا باور پیدا کند که اگر جنگ در خاورمیانه اتفاق بیفتند یگانه بازنده که دارد دونالد ترامپ رییس جمهور بلند پرواز آمریکا است و این کار سبب می‌شود که آمریکا در عرض چند سال پارچه، پارچه شود و همین باعث شد که جنگ در خاورمیانه اتفاق نیفتد.

ترامپ در تیوتر بعدی خود نوشت که روابط ما با روسیه، هم‌اکنون بدتر از هر زمان دیگر است و از جمله جنگ سرد است. هیچ دلیلی برای این [وضعیت] وجود ندارد. روسیه به ما برای کمک به اقتصادش نیازمند است، چیزی که خیلی راحت می‌تواند انجام شود، و به همکاری همه کشورها با یکدیگر نیاز داریم. مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنید؟

این تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نشان می‌دهد که ترامپ دچار ترس شده است و از آرایش جنگی بلوک شرق هراس پیدا کرده است چرا که جمهور اسلامی ایران، حزب الله لبنان و همه کشورهای که منافع مشترک با بلوک شرق دارند وارد جنگ می‌شدند و این جنگ سبب می‌شد که برای چند دهه دیگر آمریکا باید در لاک خود باشد.

آمریکا بار نخست در سوریه بخاطر ائتلاف روسیه و ایران شکست خورد، داعش از بین رفت و بشارالاسد بر سر قدرت ماند و این کار سبب شد که وجه آمریکا در جهان خدشه دار شود و آمریکا حال می‌خواهد از دو طرف بر روسیه فشار وارد کند؛ نخست مرز افغانستان است و دیگر سرنگون کردن حکومت بشارلاسد، این در حالیست که روسیه با سکوت چندین ساله و ائتلاف با قدرت منطقه‌ای بنام ایران دست آمریکا را از همه جا کوتاه کرده است.

آمریکا قصد داشت که با سقوط سوریه توسط داعش ایران را تهدید کند و او را مانند دیگر کشورهای که زیر سلطه‌اش استند بسازد اما با شکست گروه ترویستی داعش این پروژه به شکست مواجه شد و حال بلوک شرق بجای حفظ وضع موجود به تغییر وضع موجود فکر می کنند و آمریکا به حفظ وضع موجود تلاش دارد.

یک طرف پاکستان همرای آمریکا سرناسازگاری را گرفته است و یک طرف هم چین، روسیه و ایران هم ائتلاف علیه آمریکا ساخته اند و آمریکا مانده در باتلاق جنگی بنام افغانستان و تلاش دارد که دوباره شکست سوریه از افغانستان جبران کند که محال ممکن است.

آمریکا نه اولین ابرقدرت دنیا است و نه آخرین ابر قدرت دنیا؛ دنیا که ما انسان‌ها در آن زندگی می‌کنیم قدرت‌ها بزرگ را زیاد دیده است و یکی آنها آمریکا است و زوال آمریکا در آسیا به معنی از بین رفتن این کشور برای همیشه نیست، روال دنیا همین گونه است گاهی یک کشور قدرتمند می‌شود و گاهی هم یک قدرت بزرگ در جنگ کوچک شکست می‌خورد.

 

ندیم پارسینا

Author

خروج از نسخه موبایل