کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار درترکمنستان برگزارشد

کنفرانس جهانی ترانسپورت پایداربه ریاست بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد و با اشتراک شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این کنفرانس به نمایندگی از افغانستان “محمد اشرف غنی” رئیس‌جمهوری کشورمان اشتراک کرد.

رئیس جمهورغنی در این کنفرانس سخنرانی کرد وی گفت: ما برای این گردهم آمدیم تا برهمکاری‌های مزید در راستای ترانسپورت تأکید نموده و مشترک کار نماییم.

او تأکید کرد که تأثیر تحول ترانسپورت روی صلح و سرمایه‌گذاری بالای ترانسپورت، زون‌های جنگی را به زون‌های همکاری مبدل می‌سازد و در این عرصه نقش افغانستان کلیدی می‌باشد.

او افزود که از سال ۲۰۱۴ بدینسو ترکمنستان تصامیم بزرگ پالیسی را در عرصه‌های مختلف توسعه‌یی اتخاذ نموده و برای عملی سازی آن نیز گام‌های همه‌جانبه برداشته است.

رئیس‌جمهورغنی گفت که افتتاح “خط ‌آهن بین‌المللی آسیا آتامراد- امام‌نظر (ترکمنستان) و آقینه (افغانستان)” یک گام تحول‌آفرین در راستای گشایش یک دریچۀ ترانزیتی برای منطقه است. او اضافه کرد که کهنه‌شدن زیربناهای ترانسپورت در اقتصادهای روبه توسعه به احیای مجدد نیاز دارد و اقتصادهای مدغم‌شده باید بالای ترانسپورت پایدار سرمایه‌گذاری بیشتر انجام دهند.

رئیس‌جمهور افزود که کشورهای جهان از راه‌های مختلف ضرورت به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر دارند و اکنون ما در فاز سوم گسترش زیربناهای ترانسپورت جهانی قرار داریم.

او خاطرنشان کرد که روند سرمایه گذاری در این زمینه تا بیست سال دیگر به گونۀ تخمینی، نیاز به ۶۰الی ۴۰ تریلیون دالر دارد که این یکی از بزرگترین و مهمترین سرمایه گذاری‌های جهان خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود که پایداری ترانسپورت بحث عمدۀ انکشاف جهانی برای کشورهای روبه توسعه می‌باشد که پروسه، طرح، کار، حفظ و تداوم این روند نیاز به تحول بزرگتر دارد. او تأکید کرد که باید در عرصۀ رسیدن به یک ترانسپورت پایدار تمرکز جدی و اساسی صورت گیرد.

رئیس‌جمهورغنی گفت، ما باید درک کنیم که در شرایط حساس و مهم ارتباطات جهانی قرار داریم و اهمیت این به‌ویژه برای سازمان ملل متحد بیشتر محسوس است.

او تأکید کرد که پایداری ترانسپورت فقط برای کشورهای روبه توسعه نمی‌باشد و باید کشورهای دیگر نیز بستر سازی کنند.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی گفت که افغانستان پتانسیل‌های مناسب برای انکشاف ترانسپورت‌پایدار و اتصال منطقوی دارد و ساحۀ سبز برای نوآوری و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف می‌باشد، این پتانسیل‌ها باید به دید منطقوی و فرامنطقوی در نظر گرفته‌شود.

او گفت که افغانستان در قلب آسیا واقع‌شده وآسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌سازد. رئیس‌جمهور اضافه کرد که ترکمنستان گام‌های ارزندۀ در عرصۀ همکاری‌های منطقوی برداشته، ازبکستان نیز این روند را آغاز کرده‌است و افغانستان همچنان به چین می‌رسد که این اقدامات، شریان‌های بسته را باز خواهد کرد.

همچنین رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان و شماری از سران کشورهای منطقه و جهان، صبح امروز در مراسم گل‌گذاری که به مناسبت ۲۵مین سال‌گرد استقلال ترکمنستان در عشق آباد برگزار گردیده بود اشتراک کردند، و به پای منار آزادی آن کشور به‌طور یادبود اکلیل گل گذاشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *