توافق نهایی شده؛ اما آمدن حکمتیار به کابل مشخص نیست

هرچند شورای عالی صلح از نهایی شدن توافقنامه با حزب اسلامی خبر می دهد؛ اما زمان دقیق آمدن گلبدین حکمتیار را نامعلوم می داند.

محمد اسماعیل قاسمیار عضو شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که متن توافقنامه با حزب اسلامی بعد از دو ماه تکمیل شده است.

hekmatyar

به گفته وی، در این توافقنامه تمام ۲۵ ماده مورد تائید دو طرف واقع شده و امروز (۲۹ثور) در اختیار حکومت و شخص حکمتیار قرار می گیرد.

قاسمیار هرچند از معلومات بیشتر در مورد مفاد این توافقنامه خودداری کرد در مورد شرط حزب اسلامی در مورد خروج رهبران این حزب از لیست سیاه سازمان ملل گفت که این روند نیاز به وقت زیادی دارد.

وی افزود که این خواست حزب اسلامی بعد از نظرات حکومت و گلبدین حکمتیار به وزارت امور خارجه واگذار می شود تا این وزارت از راه های دیپلوماتیک خروج از لیست سیاه را پیگیری کند؛ چون این کار از مسوولیت های شورای عالی صلح نیست.

عضو شورای عالی صلح در مورد حضور گلبدین حکمتیار در کابل بیان داشت که تا هنوز تاریخ دقیق این رویداد مشخص نیست و باید آنها هم اعلام آماده گی کنند و از سوی دیگر شورای عالی صلح نیز با تاریخ اعلام شده حزب اسلامی موافق باشد.

از سوی دیگر، خیرالله آزاد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه به خاورمیانه گفت که بحث خروج رهبران حزب اسلامی از لیست سیاه سازمان ملل تا حال در اختیار این وزارت قرار نگرفته است.

وی گفت که بعد از اینکه توافق نهایی بین دو طرف صورت گیرد، وزارت امور خارجه وظیفه دارد تا پروسه خروج از لیست سیاه را پیگیری کند.

اما آزاد اظهار داشت که این روند زمانگیر بوده و در زمان کم ممکن نخواهد بود.

امتیازات داده شده

با این همه در شرایطی که عضو شورای عالی صلح از دادن جزئیات در مورد مفاد توافقنامه با حزب اسلامی خودداری کرد؛ اما گفته می شود که امتیازهای زیادی به حزب اسلامی پیشنهاد شده است.

حضور در کابینه و قدرت، دادن خانه برای بودو باش رهبران حزب اسلامی، رهایی زندانیان این حزب از زندان های کشور، تخصیص یک شهرک و چند مورد دیگر از جمله امتیازهای در نظر گرفته شده برای حزب اسلامی است.

هرچند عضو شورای عالی صلح در این رابطه معلومات ارائه نکرد.

در صورتی که امتیازهای گفته شده برای حزب اسلامی داده شود، باید انتظار داشت که دیگر گروه های قوی تر از حزب اسلامی امتیازهای بیشتر بخواهند و در غیر آن به مخالفت با حکومت ادامه دهند.

حزب اسلامی در شرایط فعلی از قدرت لازم برای ایجاد مشکلات جدی برای حکومت برخوردار نیست؛ اما گروه هایی از جمله شورشیان طالب از قدرت بیشتر برخودار بوده و عملا درگیر جنگ با نیروهای امنیتی هستند.

واکنش ها

ارائه امتیاز و حتی آغاز مذاکرات با حزب اسلامی و نرمش حکومت در برابر خواست های رهبران این حزب، واکشن جامعه مدنی و نهادهای مدافع حقوق بشر را به دنبال داشته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به شدت از توافق با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار انتقاد کرده و تاکید می کند که ناقضان حقوق بیشر باید مورد پیگرد قرار بگیرند نه اینکه به آنان معافیت داده شود.

این کمیسیون معتقد است :«کسانی که باعث نقض حقوق بشری در برابر شهروندان کشور شده ‌اند نباید بخشیده شوند؛ بلکه آنان باید پاسخگوی کردار خود باشند.»

به باور کمیسیون حقوق بشر؛ همه مردم افغانستان خواهان صلحی هستند که بر مبنای عدالت استوار باشد.

این در حالی است که ایالات متحده امریکا از آغاز مذاکرات صلح شورای عالی صلح با حزب اسلامی حمایت کرده و خواهان حضور دیگر گروه های شورشی و مخالف به روند صلح افغانستان شده است.

حال باید به انتظار تبعات حضور حزب اسلامی در قدرت و یا هم واکنش هر دو طرف (حکومت و حکمتیار) به توافقنامه نهایی بود.

Author

About Author