آمریکا یک زندانی گوانتانامو را به عربستان فرستاد

n00068466-bسخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد ارتش آمریکا یک زندانی سعودی را که بیش از یک دهه در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بوده است، به کشور اصلی خود انتقال داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیتر کوک اعلام کرد بر اساس تصمیم کمیته دولتی بازبینی اوضاع، ادامه بازداشت عبدالشلبی – که به گفته آمریکایی ها محافظ شخصی اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده بوده است- دیگر برای محافظت آمریکا از تهدیدی مهم و مداوم علیه امنیت آن مورد نیاز نیست.

عبدالشلبی ۳۹ ساله در دسامبر ۲۰۰۱ به دست پاکستانی ها بازداشت و سپس ماه بعد به گوانتانامو فرستاده شده بود که وی در آنجا به اعتصاب غذای طولانی دست زد.

این مرد در چهارچوب برنامه دولت عربستان سعودی برای اعاده حیثیت زندانیان سابق آزاد شد و سال ها تحت نظر خواهد بود.

سخنگوی پنتاگون همچنین اعلام کرد آمریکا و عربستان سعودی برای اطمینان از این که انتقال این زندانی با امنیتی مناسب انجام شود و با عبدالشلبی رفتاری انسانی صورت بگیرد، با هم هماهنگی های لازم را انجام دادند.

بر اساس یک پرونده وزارت دفاع آمریکا به تاریخ ۲۰۰۸، عبدالشلبی بعد از فرار از پایگاه سرکرده القاعده در کوه های تورابورا، در حالی که تلاش می کرد از مرز میان افغانستان و پاکستان عبور کند، بازداشت شد.

بر اساس این پرونده وی از اعضای گروه موسوم به «سی رذل» بود که سایر محافظان اسامه بن لادن را نیز شامل می شد.

بعد از انتقال این زندانی، در زندان گوانتانامو ۱۱۴ زندانی باقی می ماند.

بستن زندان گوانتانامو یکی از وعده های مبارزه انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود و فقط اندکی بیش از یک سال زمان باقی مانده است تا وی به این تعهد خود عمل کند.

 

Author

About Author