یک روزنامه نگار در قرقیزستان به حبس ابد محکوم شد

یک روزنامه نگار در قرقیزستان که متهم به دست داشتن در نارامی های سال ۲۰۱۰ جنوب قرقیزستان بود امروز به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عظیم جان عسکروف که قومیت ازبک را داراست در سال ۲۰۱۰ به اتهام “تحریک نفرت قومی” محکوم شد.

این اتهام او مربوط به ناآرامی‌های قومی بالا گرفته در جنوب قرقیزستان در سال ۲۰۱۰ بود که در جریان آنها بیش از ۴۵۰ تن غالبا از قومیت ازبک کشته شده و ده‌ها هزار تن نیز آواره شدند.

همچنین تعداد زیادی نیز از بابت شرکت در این ناآرامی‌های خشونت آمیز محکوم شدند که اکثر آنها از قومیت ازبک بودند.

عسکروف که می‌تواند علیه این حکم در دادگاه عالی درخواست تجدیدنظر دهد امروز بعد از اعلام تصمیم دادگاه برای مجازات حبس ابد او با فریاد اعلام کرد که دست به اعتصاب غذای اعتراض آمیز خواهد زد.

سال گذشته میلادی پرونده عسکروف مورد بازبینی قرار گرفت. این اتفاق بعد از آن افتاد که کمیته حقوق بشر سازمان ملل در ماه اپریل از قرقیزستان خواست او را آزاد کند و اعلام کرد که عسکروف به شکل “خودسرانه” بازداشت شده و هدف شکنجه قرار گرفته و از حق محاکمه عادلانه محروم شده است.

این در حالی است که همزمان وکیل عسکروف به خبرنگاران گفت که موکلش علیه حکم اعلام شده درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و این حکم را “غیرقانونی” خواند.

عسکروف کسی است که پیشتر برای مدت بیش از ۱۰ سال تا قبل از دستگیر شدن اقدام به مستندسازی نقض حقوق بشر از سوی مقامات پولیس و زندان‌ها در شهر محل سکونتش در نزدیکی مرز ازبکستان می‌کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *