گفتگوی تلفنی روسای جمهور چین و افغانستان

شی جین پینگ و محمد اشرف غنی روسای جمهور چین و افغانستان در خصوص تحولات منطقه و توسعه همکاریهای راهبردی دو کشور، تلفنی گفت وگو کردند.

شی جین پینگ و محمد اشرف غنی روسای جمهور چین و افغانستان در خصوص تحولات منطقه و توسعه همکاریهای راهبردی دو کشور، تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این گفت وگو که به مناسبت شصتمین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک دو کشور، صورت گرفت، طرفین خواستار آن شدند که در سال جدید میلادی، روابط خود را در همه زمینه ها گسترش دهند.

رئیس جمهور چین در سخنان خود، سال ۲۰۱۵ را به دلیل ۶۰ سال مناسبات دوستانه با چین، سال “همکاری های دوستانه چین و افغانستان” نام گذاشت.

“شی” یادآور شد، در طول این مدت دو کشور همواره با درک و احترام متقابل، روابط دوستانه خود را که بسیار عمیق و ریشه دار بود، به خوبی مدیریت کرده اند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت برقراری روابط کشورش با افغانستان افزود: ما همواره به صورت پایدار و مستحکم از روند بازسازی صلح آمیز افغانستان حمایت کرده ایم و همچنان نسبت به پیگیری تعامل با هدف کمک به این کشور جهت پیشبرد روند صلح در آن تمایل داریم.

وی در این گفت وگو همچنین تاکید کرد که روابط پکن – کابل باید به سطح جدیدی از پیشرفت ها برسد.

با این حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن تقدیر از ایفای نقش مثبت چین در حوزه بازسازی و تثبیت صلح در کشور، بر لزوم تعمیق همکاری پکن – کابل جهت ساخت آینده ای بهتر برای دو کشور و منطقه تاکید کرد.

وی در گفت وگوی خود با همتای چینی اش، با اشاره به اینکه مردم افغانستان مشتاقانه در انتظار صلح، ثبات و توسعه زودهنگام کشور هستند، تاکید کرد که دولت و مردم افغانستان قدردان حمایت های چین از روند صلح و بازسازی کشور خود هستند.

وی با بیان اینکه چین شریکی راهبردی و قابل اعتماد برای افغانستان به شمار می رود، نسبت به قابلیت های پکن در کمک به بازسازی و توسعه همکاری های اقتصادی با کابل ابراز اطمینان کرد.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک چین، همکاری های تجاری دو کشور در ۱۰ سال گذشته، ۱۰ برابر افزایش یافته و این نشان از اهمیتی است که چین برای خود در افغانستان قائل است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *