گفتگوی ائنلاف ملی با خبرگزاری خاورمیانه

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – میز انتخابات

رییس جمهور کرزی برای باقی ماندن در قدرت و امتیاز طلبی شخصی، تلاش می کند تا روابط کابل را با واشنگتن خدشه دار بسازد.

با نزدیک شدن پایان حکومت کنونی، انتقادهای رییس جمهور کرزی در برابر غرب افزایش میابد؛ چنانچه رییس جمهور در نشست روز شنبه با جوانان، از عملکرد امریکا در مبارزه با تروریزم و تامین امنیت در افغانستان به شدت انتقاد کرده بود.

مخالفان سیاسی حکومت و شماری از اعضای شورای ملی انتقادهای اخیر رییس جمهور از امریکا را برخاسته از منافع شخصی او می دانند.

بلقیس روشن، عضو مجلس سنا به خاورمیانه گفت که اگر رئیس جمهور به فکر مردم می بود، در طول دوازده سال گذشته چرا صدای خود را بلند نکرده بود.

به گفته وی، در طول ۱۲ سال حضور نیروهای خارجی و جامعه جهانی در کشور، مردم روزانه قربانی داده و مورد تجاوز قرار گرفته اند؛ اما حکومت هیچ گاهی در برابر آن اقدام جدی نکرده و تنها به نکوهش آن اکتفا کرد.

بانو روشن معتقد است که آقای کرزی میخواهد با این اظهارات، از امریکا امتیازگیری کند.

او می گوید که اگر واقعا رئیس جمهور به فکر مردم و تجاوز به آنها است، باید جرات کرده و به امریکا بگوید که دیگر پایگاه نمی خواهد و اجازه کشتن مردم را ندهد.

در حالیکه آگاهان؛ حکومت را مانع جدی در برابر هراس افگنی و تامین صلح و ثبات در کشور می دانند؛ اما پرسش اصلی این است که چرا کرزی در شرایط کنونی و پیش از انتخابات پیشرو از امریکا انتقاد میکند؟

سید حسین فاضل سانچارکی، سخنگوی ائتلاف ملی می گوید که رئیس جمهور کرزی تمام قدرت، توان و موقعیت خود را مرهون جامعه بین المللی است. به گفته وی، اگر در حال حاضر آقای کرزی از امریکا انتقاد می کند، از امریکا امتیاز می خواهد.

سانچارکی باورمند است که رییس جمهور کرزی با حمایت امریکا در افغانستان به قدرت رسیده؛ اما به دلیل نداشتن یک راهبرد جامع و روشن در قبال دوست و دشمن و از سوی دیگر رقابت های ناسالم در درون نظام و موجودیت فساد گسترده، نتواست از فرصت های بدست امده استفاده کند و اکنون از امریکا انتقاد میکند.

وی دلیل عدم توجه به خواسته های حکومت را بالا بودن میزان خواسته ها دانسته و اظهار داشت که جامعه جهانی خالی از مشکلات نیست؛ اما این مشکلات از جانب رئیس جمهور تنها زمانی بازگو می شود که خواسته هایش برآورده نشده باشد.

سخنگوی ائتلاف ملی یکی از مهمترین خواسته های رئیس جمهور کرزی را آوردن تیم حاکم وی برای آینده دانست؛ اما اظهار داشت که تنها مردم صلاحیت تعیین زعیم اینده شان را دارند و خارجی ها نمی توانند در این رابطه تصمیم گیری کنند.

این در حالی است که کمتر از هفت ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و هنوزهم پروسه صلح کشور با سردرگمی روبرو بوده و انتقادها از کارکرد جامعه جهانی به تازه گی سرباز کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *