کجای این «مناظره» ، شبیه مناظره بود؟!

خبرگزاری خاورمیانه / انتخابات ۱۳۹۳

اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری سال نود وسه با موضوع “سیاست داخلی و امنیت ” ، از شبکه های زنجیره ای موبی گروپ روی آنتن رفت . در این باره ، نکاتی آتی قابل تامل است .

۱ –  انچه را تماشاکردیم اولا مناظره نبود بل مقاوله بود ـ مناظره آنست که دو یا چند نفر به تضارب افکار ایده ها وبرنامه های همدیگر به نقد و بر رسی در پیوند با موضوع مطروحه بپردازند . در حالی که در ماجرای دیشب ، حداکثر شاهد یک گفت و گوی تلویزیونی بودیم که در آن ، نه فرصتی مناسب برای طرح دیدگاه ها وجود داشت و نه مجال قابل توجهی برای نقد آن مخصوصا برای جنرال شهید پرور ما آقای وردک .

۲ –  سناریوی مناظره بسیار نامناسب و غیر عادلانه بود که شما می توانید از اختصاص دادن دو دقیقه وقت برای طرح دیدگاه بین اشرف خان و عبدالرحیم خان حدس بزنید ـ احمدزی خیلی حاضر جواب است ولی وردک تاختم این مقاوله نتوانست کلا دیدگاهش را شرح دهد .

۳  – فرصت اندک یکبار دو دقیقه بعد چهل و پنج ثانیه امکان بحث هرگونه طرحی جدی را از کاندیدان سلب ساخته بود . در این فرصت کوتاه تنها تماشاگر و شنونده می توانست کلیات بحث را بگیرد انهم در صورتی که مثل من هوشپرک و هک وپک نباشد .

۴ –  چینش استودیو نیز به گونه ای بود که از نظر شکلی با مناظره همخوانی نداشت. در مناظره ، افراد دور هم می نشینند در حالی که در این استودیو ، کاندیداها در یک خط و رو به دوربین و مجری نشسته بودند و اکثراً در گفت و گو با مجری بودند نه با خود ها .

۵ –  مجری فرعی مناظره ، نامش را نمیدانم در ابتدای برنامه تأکید کرد که این شکل از مناظره و سوالاتش ، نتیجه کارکسانی است که تخصص در این روند دارند از گپ وگفت مسئول برگزاری مناظره معلوم بود که واقعا …..

وقتی جایگاه را پدیوم بگوید واقعا تخصص معیار بوده است . ریسک اصلی که ماهیت این مناظره را زیر سوال برد تبیین برنامه های اجرایی کاندیدان بود که در پنج سال آینده بستر امنیت و سیاست داخلی شان را تشکیل می داد .

زیرا کاندیدان بیشتر تعهد می کردند که تفکیک میان پولیس و اردو قائل می شویم تفکیک میان سه قوه را در دستور کار قرار می دهیم تفکیک میان طالبان خوب و بد و داخلی و خارجی قائل می شویم .

ولی هیچکدام درقبال تعهد شان برنامه نداشتند و این معضلی بود که تاختم مناظره تداوم یافت و انگار تا ختم دوره کاری هریک از این نامزدان ادمه خواهد یافت . طالبان به عنوان پتانسیل خطر در راستای برنامه های امنیتی این کاندیدان قویا باقی است طرح که بتوانند معضل طالبان را دور بزنند خیلی محافظه کارانه به نظر می رسید .

مثلا هرپنج کاندید کوشیدند یک نوع راه فرار به تداوم سیاست عجز و التماس برای رسیدن به صلح با طالبان باز کنند و گزینه سرکوب و یاطرحی که بتواند از موضع اقتدار طالبان را به پروسه صلح بکشاند نداشتند . خیلی مضحک بود زمانیکه این کاندیدان طالبان را به کتگوری ها تقسیم می کردند وسعی می ورزیدند تا طالبان که افغانی الاصل هستند به یک نحوی از متن رادیکالیزم اسلامی جدا سازند و این خیلی آرمان گرایانه و کودکانه می نمود .

حاکمیت فعلی در این یک دهه نتوانست طالبان را تشویق به صلح کند در حالیکه با سرازیر ساختن امتیازات مالی و جانی و تشویقی که هر مخالف مسلح دیگر عوض طالبان می بود به پروسه صلح می پیوستند ولی طالبان هیچ گاه از موضع خویش عقب نشینی نکردند . چرا که طالبانیزم یک مکتب است که ریشه در قرائت های طریقت دیو ندیسم دارد و در برخی موارد آعشته به اندیشه های اخوانیسم است . طالبانیسم یک تشکل سیاسی نیست که ارعاب و تشویق بتواند وادار به تمکین شان سازند طالبان یک جریان ایدلوژیک و فراگیر جهانی است که مخوصا در خاور میانه و جنوب آسیا رشد روز افزونی داشته است ونماد از رادیکالیزم مذهبی افراطی است .

طالبان سر کوتاهی ندارند تا پیاده ساختن شریعتی که به امارت اسلامی و خلافت جهانی بیانجامد دقیقا این روند مترادف اندیشه های جهانی ساختن یا گلوبلیسم امریکایی هاست که هرگونه خشونت را در چهار چوب این اندیشه محاز می شمرد

لذاست که هرپنج کاندید در قبال سناریوی طالبان طرح و برنامه مشخصی نداشتند چون بیشتر فکر می کنند که طالبان به خاطر حضور امریکایی ها و بی قانونی ها و ظلم اسلحه به دست گرفتند و می توانند این تشکلات نا منسجم را با تطمیع و ارعاب از صحنه حذف کنند .

در حالیکه طالبانیزم یک پدیده جهانی است که قویا راهکار های سیاست داخلی و امنیت داخلی دولت آینده را به چالش خواهد کشید . پس زمانیکه برای طالبانیزم طرح و برنامه ندارند قضیه از اصل منتفی است چون چالش همچنان در جای خودش باقی است امنیت وطالبان ضد هم اند که جمع نمی شوند مانندشب و روز که اجتماع شان بر اساس تیوری های مناطقه محال است .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *