کتاب “کودکان کابل” ترجمه شد

کتاب “کودکان کابل” شامل مصاحبه‌های یک نویسنده کانادایی با کودکان افغان از سوی نشریه قدیانی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کتاب “کودکان کابل”به قلم “دبورا الیس” نویسنده کانادایی که شامل روایت او از زندگی شجاعانه کودکان ساکن افغانستان در روزهای پر از جنگ و درگیری این سرزمین از سوی انتشارات قدیانی ایران منتشر شد.

همانگونه که از عنوان کتاب نیز مشخص است؛ این اثر زندگی کودکان و نوجوانان افغان را شامل می‌شود که بی هیچ گناهی درگیر جنگ و ناامنی‌های داخلی و خارجی شده‌اند.

 اغلب منتقدان ادبی نوشته‌های الیس را آثاری ضدجنگ می‌دانند‌؛ چرا که وی در میان کتاب‌ها و داستان‌هایش ویرانی‌های جنگ را به تصویر می‌کشد.

از جمله ویژگی‌هایی که نوشته‌های الیس را قابل توجه می‌سازد، تجربه‌های نزدیکی است که او از زندگی با زنان و کودکان کابلی به دست آورده است. مشاهداتی که این نویسنده کانادایی را قادر به خلق داستان‌هایی بر اساس مستندات واقعی کرده است.

الیس در نوشته‌های خود حاصل مراجعه به انجمن پناهندگان افغان در کانادا و پس از آن در پاکستان و مسکو را در قالب چهار کتاب در اختیار مخاطبان قرار داده است. در میان دیگر نوشته‌های او که با استقبال خوبی هم روبرو شده اند، این کتاب یکی از آثار شاخص وی به شمار می‌آید.

جایزه نورما فلک (norma  fleck) برای کتاب‌های غیر داستانی و کسب عنوان یکی از ۵ کتاب برتر جایزه ادبیات کودک تی دی (TD) کانادا از جمله افتخاراتی هستند که دبورا الیس برای انتشار این کتاب به دست آورده است.

کودکان کابل بر اساس مصاحبه‌های متعددی که الیس با کودکان و نوجوانان افغان انجام داده که هر کدام از زبان افراد مختلفی نوشته شده‌اند. این مصاحبه‌ها اغلب در کابل انجام شده‌اند به دلیل اینکه الیس به علت دلایل امنیتی نتوانسته از شهر کابل دورتر برود.

در این کتاب و در ابتدای هر گفتگو توضیحات مختصری در ارتباط با بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان افغان داده و پس از آن نیز سخنان آنان آورده شده است.

چندی پیش از دبورا الیس، نویسنده کانادایی این کتاب، مجموعه داستانی سه گانه “دختران کابلی” منتشر شد؛ مجموعه‌ای که همچون این اثر با ترجمه شهلا انتظاریان و همکاری کتاب‌های بنفشه (واحد کودکان و نوجوان نشر قدیانی) وارد بازار کتاب شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *