چرا دوسیه وحید مژده مسکوت ماند ؟ یافته های خبرگزاری خاورمیانه

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی، سر و صداهای زیادی مبنی بر اینکه وحید مژده، جاسوس بوده و مخالف پیمان امنیتی کابل و واشنگتن است؛ ایجاد شد؛ اما این سر و صداها تنها یک روز دوام کرد.

به گزارش خاورمیانه، داکتر دادفر رنگین سپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کرزی، پیش از برگزاری لویه جرگه در مجلس نماینده گان اظهار داشت که یک فرد (داکتر سپنتا از این فرد نام نبرده بود)؛ خائن ملی است و برای طالبان جاسوسی می کند؛ بعد از این گفته ها؛ شماری از رسانه ها نام وحید مژده را به عنوان فرد مورد نظر سپنتا معرفی کردند.

با آنکه همگان انتظار داشتند تا با این فرد برخورد شدید صورت گیرد؛ اما گویا تنها این موضوع برای وقت گذرانی و انحراف فکری مردم بوده و هیچ اقدام بعدی را به دنبال نداشت.

وحید مژده در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت :«هیچ کسی به من مراجعه نکرده و آن موضوع یک موضوع رسانه ای بوده که از سوی شماری از رسانه های وابسته به امریکا مطرح شده بود.»

به گفته وی، این رویکرد از سوی شماری حلقات در حکومت برای آن روی دست گرفته شده بود تا دیگران که با امضای پیمان امنیتی با امریکا؛ مخالفت دارند؛ بترسند و خاموش بمانند.

مژده اظهار داشت که آن قضیه دادگاهی نشد و به دادستانی نیز سپرده نشد و تنها هدف خاموشی صداهای مخالف را تعقیب می کرد و یک حربه تبلیغاتی برای امضای پیمان به خواست امریکا بود.

این در حالی است که همزمان با مطرح شدن موضوع وحید مژده و مخالفت وی با پیمان امنیتی؛ شماری از رسانه های خارجی از نقل طالبان گزارش داده بودند که با دستگیری مژده؛ آنها دست به گروگان گیری خواهند زد؛ موضوع که تا هنوز به صورت رسمی، تائید و یا رد نشده است.

بر اساس گفته های وی، جبهه آنها مخالف پیمان با هیچ کشوری نیست و تنها ماهیت و داشته های پیمان برای آنها مهم است و در آن زمان نیز سندی را مبنی بر اظهارات سفیر افغانستان ارائه کرده بودند که سبب نگرانی شماری از حلقات حکومتی شده بود.

این کارشناس مسایل سیاسی، معتقد است که با ختم لویه جرگه مشورتی تمام شرایط اشتراک کننده گان آن به فراموشی سپرده شده و حلقه خاص حکومت وظیفه داشت تا لویه جرگه به خوبی پایان یابد.

در عین حال، مژده می گوید که خواست آنها پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی؛ همان خواستی است که در حال حاضر از سوی رئیس جمهور کرزی گفته می شود.

وی اظهار داشت که تامین صلح دایمی در کشور از بزرگترین آرزوهای مردم افغانستان بوده و آنها نیز بارها بر آن تاکید کرده و خواستار آن بودند که مذاکرات صلح بین الافغانی بوده و به جای اینکه در خارج از کشور پیش برده شود؛ به میزبانی خود افغانستان صورت گیرد.

لویه جرگه مشورتی برای تائید و یا رد پیمان امنیتی کابل و واشنگتن؛ دو هفته پیش برگزار شده و اکثریت اشتراک کننده گان آن نیز با پیمان امنیتی موافق بودند؛ اما بعد از آن رئیس جمهور کرزی با ارائه شرط های جدید، مانع امضا و نهایی شدن این پیمان شد، موضوعی که نگرانی عمده جامعه جهانی و مردم افغانستان را به دنبال داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *