پیامد ترور حکیم الله محسود بر روند امنیتی افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت -پیامد های ترور محسود بر امنیت افغانستان

 ” بکتاش سیاووش، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندهگان به خاورمیانه گفت که همزمان با خبر مرگ، حکیمالله محسود، طالبان پاکستانی اعلام کردند که گفتگوهای صلح با اسلام آباد را متوقف کرده اند “

کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی حس انقام جویی طالبان را در افغانستان افزایش میدهد.

به گزارش خاورمیانه، حکیم الله محسود فرمانده گروه طالبان پاکستان توسط جنگنده های بیسرنشین امریکا دو روز پیش در وزیرستان شمالی کشته شد و منابع طالبان پاکستانی نیز قتل وی را تایید کردند.

هرچند حمله جنگنده های بیسرنشین امریکا در قلمرو پاکستان حساسیت های جدی را بر انگیخته است؛ اما این راهبرد نظامی واشنگتن در چند سال اخیر توانسته اکثریت فرماندهان کلیدی طالبان را در دو سوی مرز آماج قرار دهد.

در تازهترین مورد از حمله هواپیماهای بیسرنشین امریکا، حکیم الله محسود، فرمانده طالبان پاکستانی کشته شد.

با این حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان میگویند: هرچند پاکستان بیشتر از این رویداد متاثر خواهد شد؛ اما احتمالاً این گروه تلاش خواهد کرد تا برای انتقام جویی از امریکا؛ در افغانستان رویکردهای هراس افگنانه شان را شدت بخشند.

بکتاش سیاووش، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندهگان به خاورمیانه گفت که همزمان با خبر مرگ، حکیمالله محسود، طالبان پاکستانی اعلام کردند که گفتگوهای صلح با اسلام آباد را متوقف کردهاند.

به گفته وی، این رویداد، بالای مذاکرات صلح افغانستان نیز تاثیرگذار است؛ اما تغییر کلی را روی استراتیژی طالبان ندارد.

سیاووش باورمند است که طالبان بر اساس یک برنامه پیش می رود و فردمحور نیست، به همین دلیل از بین رفتن یکی از افرادشان، شاید تنها در کوتاه مدت برنامه های آنها متوقف بسازد؛ اما برای درازمدت تاثیرگذار نیست.

در پیوند به این گفته ها، احمد بهزاد، نماینده مردم هرات در مجلس نماینده گان می گوید که از بین بردن دایمی و کلی شبکه های هراس افگنی و طالبان نیاز به برنامه جامع، قاطع و هدفمند دارد.

به باور وی، تا حال اقدامات پراکنده از سوی ائتلاف ضد تروریزم بر ضد شبکه های تروریستی صورت گرفته؛ اما متاسفانه در کل، این اقدامات کمک آنچنانی بر تامین ثبات و صلح افغانستان نداشته است.

بهزاد دلیل این بینتیجه بودن اقدامات را در عدم برنامه هدفمند و قانونمند دانسته و می افزاید که اقدامات پراکنده می تواند ضربه لحظهای به شبکه های تروریستی وارد کند؛ اما چون پیگیری نمی شود، فرصت در اختیار شبکه های تروریستی قرار داده می شود تا دوباره قوی و نیرومند شوند.

در عین حال، بکتاش سیاووش باورمند است که کشته شدن حکیم الله محسود در کوتاه مدت می تواند روند گفتگوهای صلح طالبان پاکستانی با اسلام آباد را متوقف میسازد؛ اما در درازمدت این گفتگوها از سر گرفته می شود.

بر اساس اظهارات منبع، متاسفانه دولت افغانستان قدرت ندارد که از این موارد به نفع خود استفاده کند و از این رویکردها متاثر نیز می شود. سیاووش با بیان اینکه، کشته شدن مسحود روحیه انتقام گیری طالبان را در افغانستان افزایش می دهد، بیان داشت که این رویکرد، باعث می شود طالبان پاکستان بر طالبان افغان فشار وارد کند تا عملیات خود را بر علیه حکومت کابل و نیروهای خارجی و امریکایی در کشور افزایش دهد.

با این حال، امریکا گفته است که در صورت کشته شدن حکیم الله محسود، طالبان پاکستان صدمه شدیدی را متحمل شده اند. پیش از این رهبر تحریک انصاف پاکستان به امریکا هشدار داده بود که اگر در جریان گفت و شنودهای صلح پاکستان، جنگندهای بی سرنشین در مناطق قبایلی حمله هایش را تداوم بخشند؛ آنان مرز را به روی کاروان های اکمالاتی امریکا در افغانستان خواهند بست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *