مولانا فضل‌الرحمن پس از ملاقات با کرزی در اسلام آباد چه کرد ؟

خبرگزاری خاورمیانه  / میز سیاسی – پاکستان شناسی

مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان (شاخه فضل‌الرحمن) که برای دیدار با حامد کرزی رئیس‌جمهور و نیز نمایندگان «شورای عالی صلح افغانستان» در سفری ۳ روزه عازم کابل شده بود، پس از بازگشت از این کشور به تشریح دستاوردهای سفر خود پرداخت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت: با اینکه پاکستان فداکاری زیادی برای پیشبرد اهداف جهاد در افغانستان انجام داد اما نتوانست جایگاه خود را در این کشور حفظ کند.

وی افزود: از سال ۲۰۰۱ تا زمانی که طالبان در افغانستان قدرت داشتند این کشور حامی پاکستان بود اما بعد از آن لابی هند توانست همه چیز را به نفع خود تغییر دهد.

فضل‌الرحمن تصریح کرد: بعد از ملاقات با کرزی به این نتیجه رسیدم که پاکستان نقش محوری در مذاکرات صلح افغانستان ایفا خواهد کرد.

این رهبر پاکستانی با اشاره به اینکه ملاحظات خود را درباره دولت افغانستان دارد، با این حال، خاطرنشان کرد که حل مشکل افغانستان تنها منوط به مذاکره و نیز اجماع همه طرف‌ها و سهامداران درباره صلح است.

وی همچنین تأکید کرد که حزبش از مذاکره طالبان با آمریکا حمایت می‌کند زیرا مذاکره تنها راه حل مشکلات افغانستان است.

فضل‌الرحمن با تأکید بر اینکه موضوعات مربوط به امنیت داخلی و خارجی منطقه از جمله محورهای مذاکرات وی با کرزی بوده است، مدعی شد: آنچه دستگاه دیپلماسی پاکستان در ۸ سال گذشته نتوانست به‌دست آورد من در سفر ۳ روزه کابل به دست آوردم.

وی ادامه داد: من کاری کردم که اوضاع برای به توافق رسیدن پاکستان و افغانستان مساعد شود، حال باید دید دولت می‌خواهد از این فرصت استفاده کند یا خیر؟

مولانا فضل‌الرحمن بیان کرد: رئیس جمهور افغانستان متعهد شده است تمام زندانیان پاکستانی را آزاد کند بنابراین دولت پاکستان باید این موضوع را پیگیری کند.

رهبر مذهبی پاکستان گفت: طالبان از سفر وی به افغانستان ناراضی نیستند زیرا دل‌های ما برای طالبان می‌تپد؛ علاوه بر آن، ما نیز خواهان عدم مداخله بیگانگان در امور منطقه هستیم.

مولانا فضل‌الرحمن درباره دیدار با «ملا عمر» رهبر طالبان نیز گفت که آخرین دیدار وی با ملا عمر در ولایت «قندهار» و در زمان اوج قدرت طالبان در افغانستان و حمایت آنان از پاکستان صورت گرفته است و وی بعد از آن هیچ دیداری با رهبر طالبان نداشته است.

وی همچنین درباره همزمانی سفرش با سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان گفت که هیچ ملاقاتی با «جان کری» نداشته و همزمانی سفر وی با وزیر خارجه آمریکا به افغانستان تنها یک اتفاق بوده است.

به گفته فضل‌الرحمن، افغانستان و آمریکا به هیچ توافق قطعی درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نرسیده‌اند و امضای پیمان استراتژیک به «لویه جرگه» (شورا بزرگان و ریش‌سفیدان) سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه حزبش در گذشته نیز برای شرکت در این شورا به افغانستان دعوت شده اما این دعوت را نپذیرفته است، افزود: حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان معتقد است که هر نوع مذاکره بدون حضور طالبان موفقیت‌آمیز نیست و آمریکا و دولت افغانستان برای دستیابی به هر نتیجه‌ای نیازمند موافقت طالبان هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *