مبادله ۳۰ زندانی بین ایران و افغانستان

 

پس از رایزنی‌های فراوان در خصوص مبادله زندانیان ایرانی و افغان، سرانجام حدود ۳۰ نفر از اتباع ۲ کشور در مرز دوغارون تحویل مقامات ایران و افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پس از انعقاد موافقتنامه تبادل زندانی بین ایران و افغانستان، اولین گروه از زندانیان افغان در مرز دوغارون تحویل مقامات افغانستان شد.

معاذالله دولتی ، هیئت اعزامی افغانستان در مرز دوغارون گفت: پس از گذشت مدت زمان طولانی از امضای موافقت‌نامه بین  ایران و افغانستان مبنی بر انتقال زندانیان ۲ طرف به کشورهای خود، برای اولین بار تعداد ۱۶ نفر از زندانیان افغان از ایران به افغانستان انتقال داده شد که در این طرح، کابل نیز پیش از این ۱۴ زندانی ایرانی شامل یک زن را تحویل داده بود.

معاذالله دولتی که معاونت ریاست امور کنسولی وزارت خارجه افغانستان را نیز بر عهده دارد، گفت: افغانستان در تلاش برای بررسی وضعیت زندانیان افغانستانی در کشورهای پاکستان، تاجیکستان و ازجمله ایران است تا زمینه انتقال آنان به کشور را فراهم سازد.

همچنین بر اساس موافقت‌نامه دیگری بین کابل-دوشنبه، در طول ۳ سال اخیر، ۳۰۰ نفر از زندانیان افغان از کشور تاجیکستان به افغانستان انتقال داده شدند.

به گفته این مقام افغان، بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵ هزار زندانی افغانستان در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند که بر اساس مفاد موافقت‌نامه ۲ کشور و پس از بررسی پرونده‌های آنان زمینه انتقال به افغانستان فراهم خواهد شد.

بر اساس آمار موجود، قاچاق مواد مخدر اصلی‌ترین دلیل زندانی شدن اتباع ۲ کشور ایران و افغانستان در کشورهای یکدیگر است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *