قیمت سرسام آور مواد غذایی؛ مسوولان به فکر …

با آنکه در جریان ۲۴ساعت گذشته قیمت مواد خوراکی و غذایی در کشور به صورت سرسام​آوری در حال افزایش است؛ اما مسوولان می​گویند این روند موقتی است.

نگرانی​های مردم از شیوع ویروس کرونا و مسدود شدن مرزهای کشورهای همسایه با افغانستان، باعث شده تا سیلی از مراجعین برای خرید مواد غذایی به مراکز عمده و پرچون فروش مواد سرازیر شود.

از آنجا که افغانستان یک کشور کاملا وارداتی است و نیاز اولیه آن از کشورهای دیگر تامین می​شود، اندکی تغییرات، تاثیر مستقیم بر روند زندگی مردم دارد.

در کنار آن، وجود بازار «آزاد» به نوعی دست حکومت را از مداخله در روند عرضه، تقاضا و کنترول قیم بسته است.

در روزهای اخیر به ویژه از روز گذشته (۲۵حوت) تا امروز، قیمت یک بوجی آرد تا یکهزار افغانی افزایش داشته و دیگر موارد نیز به همین شکل با افزایش قیمت روبرو شدند.

حسین یکتن از باشندگان ناحیه ششم شهر کابل به خاورمیانه گفت: «دیروز یک بوجی آرد ۱۵۰۰ افغانی بود؛ ولی امروز ۲۳۰۰ افغانی شده؛ از یک طرف کرونا و از طرف دیگه گرانی، نمی دانم که چی کنیم؟»
به گفته وی، هیچ نهاد و ارگانی هم جوابگو نیست و اقدامی برای حل مشکل مردم نمی کند؛ چون آنها پول دارند و گرانی و ارزانی برایشان تفاوت نمی کند.

محمدحسن سپاهی، رئیس اصناف و اتحادیه پیشه​وران کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: «مشکل افزایش قیمت مواد خوراکه به ویژه آرد در نشست امروز در وزارت تجارت بازگو می​شود.»

به گفته وی، این مشکل عمومی بوده و احتمال دارد که برخی از تجار دست به «احتکار» زده باشند و این باعث افزایش قیمت شده باشد.

از سویی هم، سمیر رسا، سخنگوی وزارت تجارت می​گوید که این روند «موقتی» است و به زودی نرخ​ها به شکل عادی برمی​گردد.

بر اساس اظهارات وی، قیمت​ها در زمانی باید افزایش یابد که قیمت ارزهای خارجی و تیل افزایش یابد؛ اما در شرایط فعلی که قیمت ارز و تیل کاهش یافته است؛ این روند قابل قبول نیست.

رسا افزود که شمار زیادی از سرمایه​گذاران و تجار وعده داده​اند که در صورت تسهیل شرایط از سوی حکومت، به هر اندازه که تقاضا وجود داشته باشد، به همان اندازه مواد ضروری را با قیمت مناسب وارد کنند.

سخنگوی وزارت تجارت می​گوید که به دلیل بازار آزاد، دولت هیچ مداخله​ای در روند کنترول قیمت نمی​تواند؛ اما در گفتگو با سرمایه​گذاران شرایط سهل را فراهم می​کند.

طبق گفته​های وی، این روند افزایش قیمت «موقتی» است و مردم به دلیل هراس از مسدود شدن مرزها به دلیل ویروس کرونا برای خرید مراجعه کرده​اند.

در عین حال، خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان می​گوید که در حال حاضر روند تبادلات تجاری افغانستان با کشورهای دیگر به صورت عادی انجام می​شود.

وی گفت که تنها مرزهای پاکستان مسدود است و سرمایه​گذاران و بازرگانان به صورت عادی می​توانند اموال تجاری​شان را از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و ایران وارد و صادر کنند.

این در حالی است که مردم همچنان نگران هستند و نسبت به شرایط محدود در کشور برای مبارزه با ویروس کرونا به دیده شک می​نگرند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *