عکس‌ یادگاری با نفر اول

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – میز انتخابات

هفته گذشته این تنها من نبودم که رفتم با عطامحمد نور، والی بلخ، عکس یادگاری کندم و به نشر سپردم، بل همزمان با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات، همه‌ در تلاش افتاده اند تا در کنار او عکسی کنده و از نظریات و دیدگاه‌هایش در مورد نامزدی و نامزدان ریاست جمهوری اطلاع پیدا کنند.درست از همین جا است که سالون بزرگ دفتر سیاسی عطامحمد همه روزه شاهد صدها تن از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی می‌باشند که از دور و نزدیک برای ملاقات با وی تشریف آورده اند.

به نظر می‌رسد که در این روزها همه به این عقیده شده اند که این بار برنده انتخابات کسی خواهد بود که حمایت بلخ را داشته با خود داشته باشد نه کابل را.

آن‌چه که باعث شده است تا در انتخابات همه چشم‌ها به بلخ دوخته شود، موجودیت مرد توان‌مندی در این ولایت می‌باشد که رسانه‌های خارجی او را «پادشاه‌ساز» می‌خوانند: استاد عطامحمد نور. استاد عطامحمد نور یکی از رهبران سیاسی با نفوذی که همین اکنون به صفت والی بلخ ایفاء وظیفه می‌کند.

گفته می‌شود نفوذ و محبوبیت مردمی او در میان همه اقشار کشور باعث گردیده است که همه در انتخابات به دنبال کسب حمایت وی باشند. شاید پرسید چه چیزی استادعطا را بدین منزلت کشانده و چنین بر صدر نشانده است؟

از دیدگاه بنده آن‌چه که او را بدین اوج عزت و مکنت رسانیده است، پدیده‌های زیر می‌باشد:

۱ – کاردانی و تدبیر: عطامحمد نور نزدیک به ده ‌سال می‌شود که به حیث والی بلخ ایفای وظیفه می‌کند. کاردانی و تدبیر او در امر پییشبرد مسوولیت ولایت، باعث گردیده است که شهرمزارشریف یکی از امن‌ترین و انکشاف‌یافته‌ترین ولایات کشور بوده و آوازه‌ی پیشرفت و ترقی آن در سراسر کشور طنین‌انداز گردد. گفته می‌شود تا هر جایی که آوازه ترقی بلخ به گوش‌ها رسیده، این موضوع با محبوبیت استادعطا نیز توامان بوده است.

۲ – نظریات ضدطالبانی: جنبش طالبان، یکی از حرکت‌های بدنام تاریخ معاصر افغانستان می‌باشد. این جنبش در کنار آن ‌که متهم به بنیادگرایی می‌باشد؛ هم‌چنان به حیث یک حرکت قوم‌گرا شناخته شده و بزرگ‌ترین تهدید برای ملیت‌های غیرپشتون انگاشته می‌شود. استادعطا یکی از کسانی است که معروف به چهره ضدطالبانی می‌باشد. ابرازنظرهای ضدطالبانی وی در مطبوعات باعث گردیده است که مردم او را به عنوان یک پناه‌گاه سیاسی شان پس از سال ۲۰۱۴ فکر کنند.

۳ – نظریات ضد حکومت مرکزی: عطامحمد نور یکی از والی‌های مقتدر کشور می‌باشد که با وجود تصدی پست دولتی، مراعات حکومت مرکزی را نکرده و از سیاست‌های زیان‌بار آن انتقاد می‌کند. دولت افغانستان، یکی از فاسدترین کشورهای جهان بوده و مردم چندان دل‌خوشی از آن ندارند. انتقادهای جسورانه‌ی والی بلخ از سیاست‌های دولت مرکزی، باعث گردیده است که مردم او را به عنوان قهرمان رویاهای شان بدانند و برایش کف بزنند.

۴ – نبود چهره‌های تأثیرگذار دیگر: از عوامل دیگری که باعث محبوبیت او گردیده است، نبود چهره‌های تأثیرگذار دیگر در میان مجاهدان می‌باشد. طوری‌که شما شاهد هستید در چندسال گذشته بیش‌تر رهبران جهادی در ترورهای زنجیره‌ای کشته شدند. فقدان آن‌ها در عرصه‌ی سیاست، راه را برای عروج آقای نور باز کرده است.

۵- پول کافی: در کنار این عوامل، پدیده‌ی دیگری که موجب محبوبیت آن گردیده است، داشتن پول کافی برای جلب و جذب هواداران می‌باشد. این درست است که سایر رهبران نیز صاحب دارایی‌های هنگفتی می‌باشند، اما در پهلوی پول، نیازی به جوان‌مردی نیز می‌باشد که در والی بلخ موجود است.

 نویسند : عبد الشهید ثاقب

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *