عبدالله عبدالله: تقلب و نتیجه تقلب را نمی پذیریم

عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ١٣٩٣ در ساعات پایانی مبارزات انتخاباتی نسبت به احتمال بروز تقلب در انتخابات هشدار داد و گفت که هزینه این کار سنگین خواهد بود.

 عبدالله که در یک نشست خبری در کابل سخن می گفت از مردم خواست تا همانند حضور در روند مبارزات انتخاباتی، در روز انتخابات نیز شرکت کنند و با رای خود به تروریزم نه بگویند.

 وی در عین حال از حکومت افغانستان خواست تا به تعهد خود نسبت به برگزاری انتخابات شفاف و آزاد پایبند بماند و به نفع و یا ضرر یک نامزد دیگر استفاده نکند.

 عبدالله گفت:” تقلب و نتیجه تقلب را نمی پذیریم؛ هزینه یک انتخابات تقلب آمیز برای شهروندان افغانستان بسیار گران خواهد بود.”

 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد این که واکنش تیم وی به تقلب احتمالی چه خواهد بود جواب واضحی نداد اما تاکید کرد اگر تقلب صورت گیرد مسئولیت آن با کمیسیون انتخابات و به ویژه کمیسیون شکایات انتخاباتی خواهد بود.

 عبدالله عبدالله افزود که مردم افغانستان در پنج سال گذشته هزینه تقلب را پرداختند و دنیا هم شاهد آن بود اما این بار تقلب نباید تعیین کننده باشد.

 وی از فساد اداری، نا امنی و پایمال کردن قانون به عنوان هزینه تقلب در انتخابات گذشته  نام برد و تاکید کرد که این بار یک فرصت تازه فراهم شده است تا قدم به جلو گذاشته شود و یا افغانستان به طرف بی ثباتی برود.

 عبدالله اما با بیان این که ناظران داخلی و حتی ناظران خارجی بر این روند نظارت خواهند کرد خاطر نشان نمود که همه افغان ها باید متوجه این مسئولیت گران و ملی خود در زمینه برگزاری انتخابات شفاف و آزاد باشندو شرایط حساس کشور را درک کنند.

 عبدالله افزود که باور دارد برنده انتخابات در مرحله اول مشخص خواهد شد اما در عین حال تصریح کرد در صورتی که انتخابات آزاد و شفاف برگزار شود و رای پاک باشد، نتیجه آن را خواهد پذیرفت.

 نامزد تیم اصلاحات و همگرایی از آن چه که نقش صادقانه نیروهای امنیتی در تامین روند انتخابات تا اکنون خواند، قدردانی کرد واز کمیسیون انتخابات خواست تا اوراق رای دهی و مراکز کافی رای دهی را آماده سازد تا مردم از دادن رای محروم نشوند.

 مبارازات انتخاباتی به طور رسمی ساعت ١٢ شب چهارشنبه ١٣ حمل به پایان  رسد و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باید در ۴٨ ساعته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات هیچ تبلیغ انتخاباتی نداشته باشند.

 در این دور از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری هشت تن از جمله عبدالله عبدالله شرکت کرده اند.

 قرار است انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ١۶حمل به طور هم زمان با انتخابات شوراهای ولایتی در تمام کشور برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *