سازمان ملل: تجاوز جنسی، روش جنگی گروههای تروریستی

سازمان ملل متحد به تازگی گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد گروههای تکفیری همچون داعش و بوکوحرام از حملات جنسی به عنوان یک روش جنگی استفاده می‌کنند.

سازمان ملل متحد به تازگی گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد گروههای تکفیری همچون داعش و بوکوحرام از حملات جنسی به عنوان یک روش جنگی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه‌ی این نهاد که روز دوشنبه (۲۴ حمل) منتشر شد، اعلام کرد گروه های تکفیری سال ۲۰۱۴ بارها از تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری به عنوان یک روش تروریستی استفاده کردند.

بر اساس این گزارش، حملات جنسی در عراق، سوریه و نیجریه به طور اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه کاملا با اهداف راهبردی، ایدئولوژی و منبع درآمد گروه های تندرو مرتبط است.

سازمان ملل در گزارش خود نام داعش و بوکوحرام را در کنار ۱۱ گروه تروریستی دیگر آورده است که به خشونت جنسی متوسل می‌شوند.

بوکوحرام که کنترل بخش‌هایی از شمال شرق نیجریه را در دست دارد، اخیرا با گروه تکفیری داعش که در عراق، سوریه و لیبی مرتکب جنایات هولناک می‌شود، بیعت کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که تقریبا یک سال از ربوده شدن ۲۷۶ دختر دانش‌آموز از یک مکتب در شهر چیبوک واقع در شمال شرق نیجریه توسط بوکوحرام می‌گذرد. بر پایه گزارش‌ها، ۵۷ دختر توانستند بگریزند اما ۲۱۹ تن دیگر همچنان ناپدید هستند.

سازمان ملل ربوده شدن این دختران را یکی از «هشداردهنده ترین حوادث سال ۲۰۱۴» خواند و افزود ازدواج اجباری، برده‌داری و فروش زنان و دختران ربوده شده، روش کار و ایدئولوژی اصلی بوکوحرام است.

این گزارش می‌افزاید تروریست‌های داعش جون گذشته پس از تصرف شهر موصلِ عراق زنان جوان، به ویژه اقلیت‌های ایزدی را به اسارت گرفته و آنها را به بردگی جنسی کشاندند.

بر پایه این گزارش، طی چند ماه گذشته احتمالا حدود ۱۵۰۰ غیرنظامی در عراق ناچار به بردگی جنسی شده‌اند و موارد خشونت جنسی در سوریه، که بازار فروش اسرای عراقی در مناطق تحت کنترل داعش محسوب می‌شود، نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

در گزارش سازمان ملل ۱۹ کشور بررسی و به ۴۵ گروه که با خشونت های جنسی مرتبط هستند، اشاره شده است.

Author

About Author