زوایای پنهان حمله به کنسولگری آمریکا در هرات

شماری از خبرنگاران و کارشناسان امور در ولایت هرات میگویند: قضیه ی حمله ی انتحاری بالای سرکنسولگری ایالات متحده ی آمریکا دارای شک و شبهاتی حساس میباشد.

آنان میگویند شواهد و اسنادی در دست است که بیانگر این میباشد این حمله ی انتحاری از سوی دستگاه استخباراتی ایالات متحده سازماندهی شده است.

همایون نظری، خبرنگار و آگاه امور در هرات بیان میدارد که اسناد و شواهد به دست آمده از روز حمله ی انتحاری، نشان میدهد که این رویداد به نحوی سفارش شده از سوی آمریکا بوده تا به مقاصدی خاص دست یابد.

وی میگوید: در روز حمله ی انتحاری نیروهای ویژه ی آمریکایی چندین ساعت پس از ختم رویداد به منطقه آمدند و به محض ورود تمامی خبرنگاران و نیروهای امنیتی افغان را از آن منطقه دور ساختند.

بر اساس گفته های نظری در کنار این جنگنده های هوایی و چرخبال های خارجی دو ساعت پس از انفجار بر فراز آسمان کنسولگری نمایان شده اند که تمامی این موارد به نحوی بیانگر همکاری مسئولان کنسولگری آمریکا با حمله کنندگان میباشد.

به بیان وی این موارد به صورت مشخص و خاص بی سابقه بوده است.

از سویی دیگر شهرام نظری، یکتن دیگر از خبرنگاران حاضر در این رویداد میگوید: دیده شده که حدود ۱۰ ساعت پس از ختم رویداد جسد ۶ تن از محافظان این نمایندگی سیاسی به بیمارستان مرکزی هرات انتقال داده شده است.

بر اساس گفته های وی سوال اصلی در اینجاست که در این ده ساعت اجساد این افراد در چه جایی بوده است؟

شهرام نظری بیان میدارد که دیده است در پایان رویداد شماری از سربازان ارتش و پولیس برای نجات یک محافظ امنیتی کنسولگری که افغان بوده رفته اند اما با شلیک گلوله ی سربازان آمریکایی مواجه شده اند.

بر اساس گفته های وی این محافظ امنیتی که در آن لحظه زخمی بوده است توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است. در همین حال نذیر ایوبی بیان میدارد که به صورت واضح شواهد بیانگر دست داشتن ایالات متحده در رویداد انتحاری روز جمعه ۲۲ سنبله است.

او اعتقاد دارد که این نکات مهم به هیچ عنوان از دید خبرنگاران دور نمانده و این مطالب به رسانه ها گزارش شده است. وی میگوید نباید قدرت استخباراتی (CIA) بزرگترین سازمان جاسوسی جهان را نادیده گرفت و این دستگاه به هر طریقی در پی دستیابی به منافع آمریکا میباشد.

این ادعاها در حالی است که جنرال رحمت الله صافی، فرمانده ی پولیس ولایت هرات میگوید: از یک ماه گذشته به این سو از حمله ی انتحاری بالای کنسولگری ایالات متحده با خبر بوده اند و این مطلب را به گوش مسئولان آنجا رسانده بودند.

او میگوید با وجود درخواستهای پیاپی برای تامین امنیت آنجا از سوی نیروهای امنیتی افغان، اما مسئولان کنسولگری تقاضای آنان را نپذیرفته بودند. آقای صافی بیان میدارد که با این همه تحقیقات دستگاه های امنیتی برای پیدا کردن عاملان اصلی این رویداد آغاز شده و در زودترین فرصت گزارش هایی ارائه خواهد شد.

در همین حال سید حسین حسینی، نماینده ی مردم هرات در شورای ولایتی میگوید: ایالات متحده ی آمریکا به هر طریقی در صدد آنست تا در کشورهای مختلف به منافع خود دست یابد. وی میگوید به احتمال بسیار زیادی این حمله ی انتحاری طراحی شده از سوی سازمان جاسوسی آمریکا بوده است.

حسینی معتقد است که ایالات متحده در پس این گونه رویداد ها اهداف مشخصی از جمله فشار بر روی دولت برای تسریع بخشیدن به امضاء پیمان استراتژی با افغانستان و جای دادن مهره ها و عناصر خود در دولت بعدی را دنبال میکند.

این نماینده ی مردم هرات در شورای ولایتی همچنان عنوان میکند که در چنین وقتی نیاز است تا مردم آگاهانه تر به رویداد ها نگاهی بیاندازند و بدانند که در افغانستان چه رویدادهایی صورت میگیرد.

شماری از مردم ولایت هرات میگویند این رویداد تاثیرات منفی روحی و روانی زیادی را بر خانواده ها به بار آورده است و نیاز است تا دولت برای روشن شدن قضیه و پیدا کردن دستهای پنهان این رویداد جدیت بیشتری را به خرج دهد.

این گفته ها در حالی است که جیمز کانینگهام، سفیر ایالات متحده ی آمریکادر کابل حمله ی انتحاری روز جمعه را به دشمنان افغانستان و آمریکا نسبت داده است. آقای کانینگهام گفته در این حمله ی انتحاری شماری از شهروندان هرات و همکاران افغان آنان در کنسولگری آمریکا کشته و زخمی شده اند و زندگی آنها بر اثر این خسارت بی معنی غمگین شده است.

سفیر ایالات متحده ی آمریکا این حمله را تحمیل عقاید تروریستی بر مردم افغانستان میداند و میگوید: تروریستان با این اقدام دوباره در افغانستان خون ریختاندند. گفتنی است که در رویداد انتحاری بالای سرکنسولگری آمریکا در هرات، حدود ۲۸ تن کشته و زخمی شدند که تمامی آنها باشندگان افغانستان بوده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *