خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

خبرنگار هفته نامه المنار در شهر واشنگتن گفت: یک هیأت آمریکایی متشکل از شماری از سیاستمداران و مسئولان دستگاههای امنیتی به سرعت آمریکا را به مقصد عربستان ترک کردند زیرا گزارش های فوری و هشدارهای جدی وجود دارد که عربستان بویژه شهرهای اصلی در روزهای آینده ممکن است شاهد تحولات خطرناکی باشد. تدابیر امنیتی شدید و جوانب احتیاط در نهادهای دولتی اتخاذ شده است.

خبرنگار المنار به نقل از یک دیپلمات آمریکایی گفت: در سایه جبهه بندی بین اعضای خاندان حاکم سعودی در ریاض از مدتی پیش، عربستان در مسیر تبدیل شدن به امارت های درگیر با یکدیگر حرکت می کند و هر یک از جناح ها دستگاه نظامی یا امنیتی خاص خودش را دارد.

این دیپلمات از وخامت حال عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی سخن گفت. همین علت کافی است که آمریکا برای زیر نظر گرفتن نزدیک تحولات احتمالی آینده و تلاش برای جلوگیری از شعله ور شدن آتش درگیری بر سر قدرت در عربستان و تدوین معیارهای جدیدی برای قدرت موروثی و برعهده گرفتن زمام امور در عربستان وارد عمل شود؛ کشوری که انگلیس بنیان نهاد و آمریکا از آن محافظت می کند.

این دیپلمات آمریکایی به نگرانی روز افزون دولت آمریکا درباره اوضاع عربستان اشاره کرد که حاکمان آن دیگر عنصر مطلوبی در میان ملت های عرب نیستند زیرا به غرب و به طور مشخص آمریکا خدمت کرده اند و روابط نزدیکی با تل آویو برقرار کرده اند که در آستانه ورود به مرحله هم پیمانی است.

این مسئول آمریکایی افزایش مخالفت در داخل جناح های خاندان حاکم سعودی از سیاست و تحرکات و مقاصد جناح مسلط بر عبدالله بن عبدالعزیز را پنهان نکرد. این جناح مسلط متشکل از بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات و سلمان برادرش و سعود الفیصل وزیر خارجه است.

این دیپلمات آمریکایی ورود محرمانه هیأتی آمریکایی به ریاض برای همکاری با شاهزادگان سعودی به منظور جلوگیری از وخامت اوضاع عربستان و جلوگیری از وقوع درگیری بین جناح های رقیب را تایید کرد زیرا بروز این درگیری می تواند به بروز جنگی بیانجامد که رژیم حاکم را در خود خواهد بلعید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *