رهایی ۶۵۰ تن از زندان بگرام

کمیته رسیدگی به پرونده‌های زندانیان زندان بگرام ۶۵۰ تن را به دلیل نبود ادله کافی برای اثبات فعالیت‌های تروریستی آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاوریمانه، مسئولان این کمیته می‌گویند که این افراد به همین اتهام توسط نیروهای امریکایی در سال‌های گذشته دستگیر و زندانی شده بودند.

عبدالشکور دادرس، عضو این کمیته گفت که آن‌ها بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای امریکایی شمرده می‌شدند، سال‌ها در زندان به سر بردند.

دادرس افزود که پرونده ۱۱۴ تن دیگر از زندانی های زندان بگرام برای بررسی به دادستانی کل کشور فرستاده شده است.

بهار گذشته نیروهای امریکایی مسئولیت کامل زندان بگرام را به دولت افغاستان واگذار کردند، که در آن زمان ۳۰۸۵ زندانی در آن نگهداری می‌شدند.

زندان بگرام از بزرگترین زندان های کشور به حساب می‌رود که در آن افرادی از اعضای گروه طالبان، القاعده و دیگر مخالفان مسلح خارجی و داخلی در بند به سر می‌برند.

موضوع نگهداری از بزندانی ها بین دولت افغانستان و نیروهای امریکایی از موضوعات حساس و چالش‌برانگیز در روابط دو طرف بوده است.

دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کنند و زندان داشته باشند، دولت کابل وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترل نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود می‎داند اما نیروهای خارجی گفته‌اند کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و جان این نیروها را به خطر می‌اندازند، باید بازداشت شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *