رسانه های اجتماعی، انتخابات و جنگ روانی

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز انتخابات

ده ها وبلاگ نویس و کاربر رسانه های اجتماعی از سرتاسر افغانستان در برنامه ای تحت عنوان “اولین نشست رسانه های اجتماعی افغانستان” در کابل گردهم امدند تا در مورد چگونگی وضعیت رسانه های مجازی اجتماعی در این کشور با هم گفتگو کنند. این نشست توسط “امپیشین افغانستان ” و با حمایت مالی برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد، شبکه تلویزیونی۱ ، سفارت آمریکا و سفارت بریتانیا برای دو روز برگذار شد.

این نشست در روز اول با سخنرانی های شماری از کارشناسان مسایل رسانه های اجتماعی و شخصیت های سیاسی آغاز و با کارگاه های که بر روی مسایل مهم مربوط به ساحه ی رسانه های اجتماعی مکث می کردند دنبال گردید.

در این نشست آخرین آمارها در مورد وضعیت انترنت و رسانه های اجتماعی ارایه گردید. براساس این امار ها در حال حاضر ۲.۴ ملیون نفر در افغانستان به انترنت دسترسی دارند و از این تعداد ۷۵۰ هزار نفردر کشور از شبکه های اجتماعی همچون فسبوک و تویتر استفاده می کنند.

در این نشست چندین شبکه مجازی اجتماعی معرفی گردید که جدیدا توسط کاربران رسانه های اجتماعی در افغانستان طراحی شده است. شبکه های که تلاش می کنند موازی با فسبوک و تویتر، محیطی محلی تر برای کاربران داخلی ایجاد کنند. ایجاد همین شبکه ها ی مجازی این فرصت را به وجود آورد که یکی از داغ ترین بحث ها درحوزه رسانه های اجتماعی یعنی “ژورنالیزم شهروندی” نیز در این نشست مطرح گردد. در این برنامه و در قالب کارگاه و سخنرانی های انفرادی پیرامون ضرورت ژورنالیزم شهروندی در افغانستان صحبت و گتفگو صورت گرفت.

بیش از ۲۰۰ تن از وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی از ۲۵ ولایت افغانستان در این نشست اشتراک کردند. اشتراک کننده گان در گروپ های جداگانه بر سر موضوعاتی از قبیل وضعیت رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر جامعه، ژورنالیزم شهروندی، درآمد انترنتی،دیپلماسی رسانه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی و انتخابات مباحثه کردند.

از شخصیت ها برجسته ی اشتراک کننده در این نشست، امرالله صالح رییس اسبق امنیت ملی افغانستان، فوزیه کوفی نماینده مردم در پارلمان و صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخل افغانستان بودند. آقای صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در سخنرانی اش اذعان کرد دولت افغانتسان برای دفع و ترد و بی اثر کردن تبلیغات شورشیان و طالبان در فضای مجازی، تدابیر ویژه ای را روی دست گرفته و اکثر وزارت خانه ها در رسانه های اجتماعی صفحه مخصوص دارند. آقای صدیقی افزود که در مواقع ضروری، اقدامات وزارت داخله افغانستان که از طریق صفحه فسبوک و تویتر این وزارت که حدود یکصد هزار نفر تعقیب کننده دارد، برای رد پروپاگاندای طالبان موثر بوده است.

اما امرالله صالح رییس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان در میز گردی با حضور اشتراک کننده گان این نشست در مورد جنگ روانی و مدیریت افکار عامه از طریق رسانه های اجتماعی صحبت کرده و هشدار داد که رسانه های اجتماعی به دلیل فقدان متود های درست برای استفاده ی مفید، می تواند توسط قدرت ها به ابزار های برای ایجاد جنگ روانی استفاده گردد.اما خانم فوزیه کوفی نماینده مردم در پارلمان در این میزگرد با انتقاد از دولت افغانستان اذعان نمود که گروه طالبان به مراتب در حوزه ی رسانه های اجتماعی نسبت به دولت افغانستان فعال تر و مفید تر عمل می کنند.

گمان می رود این نشست مقدمه ی آغاز پروژه های بزرگتر در حوزه رسانه های اجتماعی ست که همزمان با انتخابات سال آینده در افغانستان و با نیت تاثیر گذاری بر روند انتخابات اجرا خواهد شد. عده ای از کارشناسان باور دارند که طرح مسایلی چون “ژورنالیزم شهروندی” در آستانه ی انتخابات می تواند خبر از ایجا د ابزار های تازه توسط قدرت ها برای کنترل روند انتخابات بدهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *