رئیس جمهور دقیقا در دانشگاه آکسفورد چه گفت ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز اندیشه

رئیس جمهور کشور مان که در رأس هیئت عالی رتبه به منظور شرکت در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی و نشست ۳ جانبه سران افغانستان، پاکستان و انگلیس، به لندن رفته بود، صبح امروز شنبه به کابل بازگشت.

کرزی در این سفر پنج روزه بر علاوه دیدار با مقامات انگلیس و شرکت در چهارمین نشست ۳ جانبه افغانستان، پاکستان و انگیس در آخرین روز سفر خود، در دانشگاه آکسفورد نیز سخنرانی کرد.

رئیس جمهور افغانستان در این سخنرانی که عصر روز جمعه در حضور جمعی از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه آکسفورد ایراد کرد، دستاوردهای افغانستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و روابط افغانستان با جهان را چشمگیر خواند.

رئیس جمهور در مورد اهمیت تحصیل جوانان و نقش آنان در افغانستان گفت: امروز افغانستان توانسته است با بودجه خود تعداد زیادی از جوانان را جهت تحصیلات عالی به خارج از کشور اعزام کند.

رئیس جمهور کشورمان ، نبود امنیت کامل را در کشور یکی از چالش‌های عمده عنوان کرد و گفت: هنوز هم افغانستان و متحدین بین‌الملل‌ اش از جمله ناتو و آمریکا نتواسته‌اند به این مشکل نقطه پایان بگذارند.

حامد کرزی در این سخنرانی بار دیگر به تلفات غیرنظامیان در افغانستان اشاره کرد و گفت: جنگ با تروریسم در روستاهای افغانستان نیست. رئیس جمهور افغانستان با تشکر از کمک‌های جامعه جهانی به این کشور، از آنان خواست تا کمک‌های خود را بیشتر در پروژه‌های زیربنایی هزینه کنند.

در خصوص موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن خاطرنشان کرد: شروط افغانستان در این موافقتنامه، تأمین امنیت و صلح و همچنین احترام به حاکمیت ملی افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان گفت: لویه جرگه که نمایندگان مردم سراسر افغانستان در آن حضور دارند، تصمیم نهایی را در مورد موافقتنامه کابل- واشنگتن خواهد گرفت.

کرزی در این سخنرانی به انتخابات آینده افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات آزاد، شفاف و عاری از مداخلات داخلی و خارجی در تقویت دموکراسی در افغانستان مهم است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *