دیدار اولین فضانورد افغان با کرزی

رئیس جمهوری کرزی با اولین فضانورد افغان که در سال ۱۳۶۷ به فضا رفته دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه‌ای از دیدار عبدالاحد مهمند، اولین فضانورد افغان با رئیس جمهور خبر داد.

این اطلاعیه می‌افزاید: عبدالاحد مهمند در مورد هدف سفر خود به افغانستان و تجارب و خاطرات خود از سفرش به فضا با حامد کرزی گفت‌وگو کرد.

این فضانورد افغان، کتاب خاطرات خود را که حاصل تجارب و دیده‌های سفر فضایی اوست به رئیس جمهورکرزی تقدیم کرد.

براساس این اطلاعیه، کرزی در این دیدار گفت: مردم افغانستان به فرزندانی مانند وی افتخار می‎کنند و سفر موفقانه وی به فضا برای نسل جوان افغان الهام‌بخش است.

مهمند در این دیدار گفت: پس از ورود به افغانستان، اوضاع کشورم را برخلاف آنچه از بیرون شنیده بودم بهتر دیدم.

وی پیام ۲۵ سال پیش خود را که از فضا برای مردم افغانستان فرستاده بود، دوباره تکرار کرد و گفت: افغان‎ها دست به دست یکدیگر داده، از سلاح دست بردارید و مشکلات خود را از راه گفت‎وگو و همدیگرپذیری حل کنید تا مشکلات از افغانستان رخت بر بسته و زمینه برای آموزش و پرورش نسل جدید مساعد شود.

وی در مورد جالب‌ترین خاطره خود از فضا گفت: زمانی که به فضا رسیدم احساس کردم که زمین خانه مشترک ماست و متعلق به تمام انسان‎ها است و همه باید روی زمین در صلح زندگی کنند.

عبدالاحد مهمند در ۷ سنبله سال ۱۳۶۷ برای انجام یک مأموریت فضایی ۹ روزه همراه با فضانوردان روسی از پایگاه فضایی “بایکانور”، به فضا رفت و در طول اقامت در فضا همراه با سایر فضانوردان تحقیقات علمی و فضایی انجام داد.

مهمند در جریان اقامت خود در فضا از افغانستان تصویر برداری کرده و در آزمایش‌های مختلف فیزیکی، پزشکی و زیست‌شناسی شرکت کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *