درخواست تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در عربستان

زنان عربستانی علاوه بر محدودیت ها و برخوردار نبودن از کمترین حقوق شهروندی، در جامعه از آزار و اذیت ها نیز در امان نیستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، درخواست حقوقدانان برای صدور قانون جدید مبارزه با آزار و اذیت زنان عربستانی، روند رو به افزایشی دارد و این امر به یکی از مهمترین مسائل مورد بحث کاربران عربستانی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

بر اساس یک پژوهش میدانی در عربستان که یک شرکت تحقیقاتی بین المللی انجام داد، عربستان در زمینه مسائلی از جمله آزار زنان، رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است و ۱۶ درصد زنان شاغل در این کشور بدست کارفرماها و مسئولان خود اذیت و آزار می شوند.

بر اساس بسیاری از مطالعات، زنان عربستانی در مقابل بسیاری از ظلم ها و آزار و اذیت ها سکوت می کنند و به علت ترس از رسوایی و محدودیت های جامعه افراطی و محافظه کار عربستان، جرات افشای این آزار و اذیت ها را ندارند.

فعالان شبکه اجتماعی “تویتر” نیز با به راه انداختن تلاش برنامه ریزی شده ،خواهان تصویب قانونی قاطع برای مقابله با آزار و اذیت زنان در عربستان شده اند.

درخواست های مکرر برای تصویب قانون مبارزه با آزار و اذیت زنان عربستانی،زمانی مطرح شد که تصاویر ویدیویی از گروهی از جوانان عربستانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن دختران جوان در یکی از بازارهای شرق این کشور آزار و اذیت می شدند.

زنان عربستانی از برخی امور اجتماعی مانند رانندگی، داد و ستد و مسافرت بدون محرم، محروم هستند و حتی در بسیاری اوقات به بهانه جلوگیری از اختلاط زن و مرد، از حق خود برای حضور در مهم ترین فعالیت های اجتماعی و تفریحی و فرهنگی محروم می شوند.

شماری از فعالان عربستانی با محکوم کردن فقدان وجود قانون برای حمایت از زنان در این کشور، نقش نهاد موسوم به “هیات امر به معروف و نهی از منکر ” در این کشور را زیر سوال می برند؛ زیرا این هیات نمی تواند روند روبه رشد آزار و اذیت زنان در عربستان را متوقف کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *