حمایت چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین/تاکید برتوقف شهرک‌سازی‌ها

134311وزیر امور خارجه چین با اعلام اینکه روند شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی می بایست متوقف شود، ضمن حمایت کشورش از تاسیس کشور مستقل فلسطین گفت: نباید اجازه دهیم مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود و به حاشیه برود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «وانگ یی» این سخنان را در نشست پاریس که به منظور تلاش برای از سرگیری روند سازش میان فلسطینی ها و رژیم اسرائیل برگزار شد، عنوان کرد. «وانگ» مسئله فلسطین را یک موضوع بسیار اساسی و محوری در خاورمیانه توصیف کرد و گفت که کشورها نمی توانند به آن بی توجهی کنند. وی همچنین اظهار داشت: نشست پاریس باید یک نقطه عطف و شروع تازه ای برای کشورهای جامعه بین المللی برای تحکیم صلح در منطقه خاورمیانه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در این همایش به کشورهای دنیا گفت که سه اصل باید به طور جدی اجرا شود که شامل توقف خشونت ها، توقف شهرک سازی ها و پایان دادن به محاصره نوار غزه توسط اسرائیلی ها است.

وی تصریح کرد که هر تلاشی در جامعه بین المللی باید در راستای پیشبرد امنیت و کمک به صلح و برقراری آرامش در خاورمیانه باشد.

وزیر امور خارجه چین همچنین گفت که موضع کشورش درباره حمایت از ایجاد فلسطین مستقل و دارای حق حاکمیت و پشتیبانی از آرمان عدالتخواهی فلسطینی ها بلاتغییر است.

وی گفت که در راستای کمک به مردم فلسطین، چین یک کمک ۷ میلیون و ۶۱۰ هزار دالری در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد داد.

نشست پاریس، نخستین نشست بین المللی درباره سازش بین رژیم اسرائیل و فلسطین پس از نشست سال ۲۰۰۷ در «آناپولیس» در آمریکاست که در آن سال بدون نتیجه به پایان رسید. تاکنون اقدامات پیشین برای ترغیب رژیم اسرائیل و فلسطین به توافق بر سر صلح به جایی نرسیده است.

تشدید ساخت شهرک های اسرائیل نشین در اراضی فلسطین اشغالی یکی از بزرگ ترین موانع دستیابی به راه حلی برای حل و فصل این منازعه بوده است.

در نشست پاریس حدود ۳۰ وزیر و نماینده کشورهای عربی و غربی از جمله آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا حضور داشتند اما از دولتمردان فلسطین و رژیم اسرائیل دعوت نشده بود. این نشست روز گذشته به کار خود پایان داد.

Author

About Author