حسن روحانی به حامد کرزی : ما نگرانیم

در این دیدار که وزرای خارجه و سایر مقامات دو کشور حضور داشتند، آخرین وضعیت افغانستان و تحولات سیاسی – امنیتی آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خاورمیانه – روحانی در این دیدار با اشاره به مخالفت صریح ایران با هر نوع حضور خارجی در منطقه به ویژه در کشور مسلمان افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالف است.

وی افزود: ما نگران تنش‌های حاصل از حضور نیروهای خارجی در منطقه بوده و معتقدیم تمام نیروهای خارجی باید از منطقه خارج شده و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور سپرده شود.

حسن روحانی با تأکید بر حسن همجواری و برادری میان دو کشور و اشتراکات بلند مدت فرهنگی، دینی و زبانی میان ایران و افغانستان گفت: دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط میان همسایگان خود به ویژه کشور برادر و مسلمان افغانستان تأکید دارد و معتقد است رفاه و امنیت مردم افغانستان سبب توسعه همکاری‌ها در منطقه خواهد شد.

حامد کرزی رییس جمهور کشورمان نیز در این دیدار با تبریک توافقنامه ژنو، به بیان ابعاد تحولات اخیر کشورش پرداخت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره با کشور برادرِ خود افغانستان، با صداقت کامل رفتار کرده و مواضع خود را به وضوح بیان کرده است و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ایران به دیده تکریم و احترام نگریسته‌اند.

رییس جمهورمان  با اشاره به مسائل زیست محیطی و تعاملات مرزی به ویژه مسئله آب گفت: کشور افغانستان به تمامی قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.

وی درخصوص آغاز مذاکرات پیمان جامع دوستی همکاری‌ها، شامل حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزود: ما مذاکرات خود برای امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها میان دو کشور را به زودی آغاز خواهیم کرد و مطمئنیم مردم افغانستان از این پیمان استقبال شایانی خواهند کرد.

در پایان این دیدار بیانیه مشترکی از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی  افغانستان منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسئولیت تنظیم پیمان جامع دوستی همکاری‌ها را عهده‌دار شدند. این پیمان در برگیرنده منافع جامع بلند مدت ایران و افغانستان برای تأمین صلح و امنیت منطقه است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *