جرگه ی قندهاری ها را کی مدیریت می کند ؟

خبرگزاری خاورمیانه / انتخابات ۱۳۹۳

رئیس جمهور کرزی که پس از بازگشت از سفر ترکیه ، روانه ی قندهار شده بود، امری مهم تر در پیش داشت. سفر وی به قندهار درپی یک رشته هشدارهای انتخاباتی درجنوب انجام یافت. گزارش هایی که به ارگ میرسید از بیشتر شدن شکاف ودشمنی میان شاخه های قومی غلجایی ودرانی درمسأله انتخابات ریاست جمهوری بود.

اکنون به طور رسمی اعلام شد که حدود ۱۷۰ نفر از سران عمدتا قبایل درانی از ولایت های قندهار، هلمند، ارزگان، فراه، هرات و برخی ولایت‌های دیگر افغانستان برای نهایی کردن کاندیدای مورد حمایت خود در کابل سرگرم چانه‌زنی هستند .

تلاش اصلی آن ها که به ‘جرگه قندهاری‌ها’ در پایتخت معروف شده، این است که از میان کاندیداهای قوم درانی، روی یک نامزد به توافق برسند و دیگر نامزدهای درانی به نفع او انصراف بدهند تا شانس پیروزی نامزدی از قندهار در انتخابات ۴۰ روز آینده بیشتر شود.

این اقدامات خاصتاً هشداری کار تمام به دکتراشرف غنی احمدزی است که ائتلاف انتخاباتی پرسروصدایی را تشکیل داده و با جامعه جهانی نیز در تفاهم قرار دارد. علاوه برآن، تحرکات از آدرس قندهار باعث بحران سخت خواهد شد به دلیل آن که ظن عمومی برای انجام تقلب تاریخی درانتخابات از سوی حلقات مربوط به رئیس جمهور، کم کم به یقین بدل می شود و سازمان ملل متحد نیز درین باره هشداری صادر کرده است.

قبلاً شاهدان عینی درقندهار گفته بودند که اگر تقابل انتخاباتی به تخریب پروسه به زیان تیم حاکم منجر شود، شروع خراب کردن انتخابات به وسیله ی تیم آقای کرزی از قندهار خواهد بود. دسته های وسیعی به حمایت از آقای کرزی وارد صحنه شده اند که هدف شان یا برنده کردن نماینده «درانی» ها یا تمدید دوره ی ریاست جمهوری وی می باشد. این دسته جلساتی برگزار می کنند ومیگویند که آقای کرزی بدیل ندارد بنا برین یا دوره ی کار رئیس جمهور افزایش یابد یا آن که تاریخ برگزاری انتخابات تغییر داده شود.

منبع : http://razaqmamoon.blogspot.com.au/2014/02/blog-post_2739.html

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *