جاسوسی NSA آمریکا ، افغانستان را هم شامل می شود ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – جاسوسی NSA آمریکا از سران کشورها

جاسوسی NSA آمریکا از سران کشورها ، افغانستان را هم شامل می شود ؟

به نقل از سی ان ان: با بالا گرفتن انتقادات از آژانس امنیت ملی آمریکا به خاطر شنود مکالمات سران کشورهای خارجی، باراک اوباما دو واکنش نسبت به این موضوع نشان داده است: شما هم این کار را انجام دهید و ما هم تغییراتی در آن صورت می دهیم. هزاران سند که توسط ادوارد اسنودن، پیمان کار سابق آژانس امنیت ملی منتشر شده است، نشان می دهد که دامنه ی فعالیت های جاسوسی ایالات متحده نه تنها شامل مکالمات تلفنی، بلکه شامل اینترنت و ایمیل ها هم می شود.

اما براساس اسناد جدید اسنودن که گاردین، اشپیگل و دیگر رسانه ها آن ها را منتشر کرده اند، ایالات متحده از رهبران دیگر کشورها جاسوسی می کرده است. این اقدام موجب پیچیده تر شدن روابط دیپلماتیک دولت آمریکا با دیگر کشورها شده است. لیزا موناکو، مشاور امنیت داخلی و ضد تروریسم اوباما، در مقاله ای که در یو اس ای تودی نوشته است گفته که «رئیس جمهور دستور بازبینی در برنامه های جاسوسی را با احترام به شرکای خارجی صادر کرده است. ما می خواهیم این اطمینان حاصل شود که ما نه به خاطر آن که می توانیم، بلکه به خاطر این که به آن نیاز داریم دست به جمع آوری اطلاعات زده ایم»

هنوز معلوم نیست که بازبینی در این برنامه شامل چه مواردی می شود و آیا نتایج آن که همیشه مخفی بوده است، منتشر خواهد شد. سفرای ایالات متحده در اروپا و آمریکای لاتین به دلیل افشاگری های اخیر، توسط وزارت خارجه ی کشورهای میزبان خود احضار شده اند. رهبران اروپایی روز جمعه در پایان اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل، در مورد فعالیت های جاسوسی، به ایالات متحده هشدار جدی دادند و در بیانیه ای اعلام کردند «اقداماتی که موجب سلب اعتماد می شوند بر روند همکاری ها تاثیرگذار خواهند بود» رهبران اتحادیه اروپا، اشاره ای به محدودکردن هرگونه فعالیت های جاسوسی ایالات متحده نکردند.

در میان رهبران اروپایی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که درحال مذاکره کردن برای تشکیل کابینه ی ائتلافی بعد از انتخابات پارلمانی می باشد، با اوباما تماس گرفت و از حساسیت آلمانی ها نسبت به جاسوسی دولت سخن گفت. دلیل این حساسیت آلمانی ها به خاطر فعالیت های جاسوسی آلمان شرقی به نام استاسی می باشد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده این حساسیت ها را درک می کند ولی از اقداماتش دفاع می کند. وی در ادامه گفت «تهدیدات خارجی زیادی علیه مردم آمریکا و متحدین ما شامل آلمان، متحدین اروپایی و متحدینمان در سراسر جهان وجود دارد» برای سال ها مقامات دولت ایالات متحده زمانی که به چین، روسیه و اسرائیل سفر می کردند از لپ تاپ و تلفن استفاده نمی کردند. آنها برای خنثی کردن اقدامات جاسوسی از نوع خاصی از این دستگاه ها استفاده می کردند.

یکی از مقامات ارشد سازمان ضد جاسوسی ایالات متحده می گوید که آمریکا توسط دیگر متحدینش از جمله فرانسه، اسرائیل و کره جنوبی مورد جاسوسی اقتصادی قرار گرفته است. همچنین چین و روسیه هم جز مهمترین کشورهایی هستند که عملیات جاسوسی در ایالات متحده انجام می دهند. فرانسه هم جز کشورهایی است که از برنامه های جاسوسی آمریکا علیه خودش ناراضی می باشد، اما این درحالی است که در دهه ی ۱۹۹۰، پیرس ماریون، رئیس سابق دستگاه جاسوسی فرانسه، از اقدامات جاسوسی فرانسه علیه آمریکا اطلاع داشته و آنها را تایید کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *