تحفه پیش از آغاز لویه جرگه مشورتی / اختصاصی

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

لویه جرگه مشورتی برای بررسی، تایید و یا رد توافقنامه امنیتی کابل ـ واشنگتن، روز پنج شنبه هفته روان برگزار می شود؛ اما پیش لرزه های آن، اکنون مردم پایتخت را گرفتار کرده است.

به گزارش خاورمیانه، در حال حاضر، تمام سرک های منتهی به خیمه لویه جرگه (باغ بالاـ دانشگاه پل تخنیک) به روی تمام وسایط نقلیه شخصی مسدود است.

در حالی که سه روز دیگر به آغاز لویه جرگه مشورتی باقی مانده و هنوز مهمان ها و اشتراک کننده گان آن به صورت کامل به محل اقامت شان انتقال نیافته اند؛ اما نیروهای امنیتی تمام سرک های منتهی به این محل را مسدود کرده اند.

محل برگزاری لویه جرگه مشورتی؛ دقیقا در جایی است که از پرازدحام ترین مکان ها و محل های پایتخت به حساب می آید و راه مواصلاتی آن نیز از مهم ترین راه های کابل است.

اما مسدود شدن این مسیر و راه های منتهی به آن، مردم را با مشکلات فراوان مواجه ساخته است و آنها را نسبت به این مشکلات نگران ساخته است. اقبال یکتن از باشنده گان منطقه افشار سیلو به خاورمیانه می گوید :«لویه جرگه مشورتی روز پنج شنبه برگزار می شود؛ اما راه ها از پنج روز پیش بسته شده است.»

به گفته وی، نیروهای امنیتی از طرف شب به مردم اجازه تردد را نمی دهند و اگر کسی بیمار داشته باشد؛ باید در ابتدا با هزاران مشکل نیروهای امنیتی را قناعت داده و بعد از آن بتواند از مسیر رفت و آمد کند.

وی می گوید اگر بیمار عاجل باشد؛ حتما به خاطر این مشکل تلف خواهد شد. نورآقا، مرد ۴۵ ساله در گفتگو با خاورمیانه می گوید که معلوم نیست آیا لویه جرگه به سود مردم خواهد بود و یا بازهم دولت مردان منفعت خود را دیده و مردم باید تنها مشکلات را تحمل کنند.

وی با حالتی نگران گفت :«تمام راه ها بسته است، برای رفتن از سیلو به کوته سنگی باید راه طولانی را پیاده رفت و دختران و زنان که با مشکلات بیشتر مواجه هستند.»

این مرد از مقام های دولتی و امنیتی می خواهد تا برای برگزاری چنین محافل و برنامه ها که گویا ملی هستند باید محل مناسب و خارج از شهر را تعیین کنند تا به بهانه حمله مخالفان به این محل، به مردم عادی صدمه نرسد.

در حالی که امنیت برگزاری لویه جرگه مشورتی از روزها پیش گرفته شده بود؛ اما این محل روز شنبه هفته روان، گواه یک حمله انتحاری بود که در نتیجه آن، افراد ملکی کشته و زخمی شدند و بعد از آن، تصمیم به مسدود ساختن مسیرهای منتهی به این محل گرفته شد.

در عین حال، گفته می شود که نیروهای امنیتی از مردم مناطق منتهی به محل برگزاری لویه جرگه مشورتی خواسته اند تا برای تردد از این مسیر از موترهای شخصی شان استفاده نکرده و برای انتقال از موترهای بس پولیس استفاده کنند.

با این حال، با تلاش فراوان موفق به گرفتن نظر مسوولان امنیتی نشدیم. معلوم نیست که این روش برای حل مشکلات مردم کارا بوده و یا در طول ۲۴ ساعت این خدمات در اختیار مردم قرار دارد و یا نه؟

به هر حال، سوال اینجاست که آیا لویه جرگه به همان اندازه که از پنج روز پیش راه های مواصلاتی مسدود شود و این مشکل بر دیگر مشکلات مردم افزوده شود، مفاد خواهد داشت یا خیر؟

آیا پیچیده گی هایی که در توافقنامه امنیتی قرار دارد در این جرگه به خواست مردم حل خواهد شد یا خیر؟ در حالی که در روز دهم محرم، آیت الله محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان مخالفت جدی خود را با دادن مصونیت قضایی به نیروهای امریکایی اعلام کرد.

و این که آیا با دادن مصونیت قضایی به نیروهای امریکایی در لویه جرگه مشورتی، خون مردم افغانستان به حراج گذاشته نخواهد شد؛ هم از طرف نیروهای خارجی و هم از طرف مخالفان حکومت؟

سوال هایی که باید برای پاسخ به آنها تا بعد از لویه جرگه مشورتی منتظر ماند و دید که خلق این مشکلات و تحفه پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی، چه نتیجه ای به دنبال دارد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *