تجلیل از مقام علمی آیت الله فیاض در کابل

اولین کنگره تجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله فیاض روز پنج شنبه (۲۳ اسد) از مراجع تقلید شعییان افغانستان با حضور مقامات بلند پایه دولتی، علما و روحانیون  در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست علمای کشور به شمول محمدکریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری، حاجی محمدمحقق، صبغت الله مجددی، آیت الله واعظ زاد بهسودی، قربانعلی عرفانی و نماینده عبدالرب رسول سیاف در باره شخصیت علمی آیت الله فیاض، سخنرانی کردند.

آنان با استفاده از فرصت بر نقش موثر علماء در ایجاد وحدت ملی و اخوت اسلامی تاکیدکرد.

همچنین در نشست علمی، پیام حامدکرزی رئیس جمهورکشورمان توسط نعمت الله شهرانی یکی از مشاورین او به خوانش گرفته شد و آیت الله فیاض را عالمی برجسته و سرمایه معنوی و پشتوانه بی مثل ملت خواند.

آقای کرزی در پیام اش روی دفاع از اسلام، قضاوت، افتاء، تدریس و تربیت نسل ها، دفع تحریف ها و شبهات تاکید کرده و آن را از وظایف خطیر علماء دانست.

رئیس جمهور، برگزاری کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله فیاض را در این برهه از زمان باعث مسرت و سعادت ملت افغانستان دانسته و گفته است برگزاری چنین اجتماعاتی می تواند در شکل گیری بهتر ساختارهای نظام تاثیر شگرف و عمیقی داشته باشد.

رئیس جمهور آیت الله فیاض را از جمله فقهای خستگی ناپذیر و مجاهد جهان اسلام می داند که با تحمل سختی ها و مهاجرت های فراوان به کسب علم و دانش رو آوردند و در کسوت استادی بزرگ و دانشمندی فاضل شاگردان زیادی تربیت کردند.

همچنین در این نشست معاون دوم ریاست جمهوری گفت:”امروز وجود تفکرات غلط افراطی گری و بنیاد گرایی منجر به تروریزم جهان اسلام را در معرض بدنامی بین المللی قرار داده است و در چنین شرایطی تالیفات آیت الله فیاض که در برگیرنده تفاسیر درست و دقیق از اسلام می باشد می تواند اسلام واقعی را از غیر واقعی تفکیک کرده به تندروی و افراطی گری پایان دهد.”

کریم خلیلی افزود بروز و ترویج اندیشه های سلفی گری در بسیاری از کشورهای اسلامی شیعه و سنی را در مقابل هم قرار داده و امت اسلامی را از هم پاشانده است اما خوشبختانه دشمنان اسلام نتوانستند در افغانستان به این هدف شوم خود برسند، شیعه و سنی افغانستان با حفظ وحدت و همدلی قوی تر از گذشته در کنار هم مانده اند.

وی گفت ابو حنیفه در افغانستان متولد شده است و در زمان امام جعفر صادق(ع) دو سال در نزد ایشان شاگردی کرده است؛ مشترکات سنی و شیعه در افغانستان زیاد است، عاشورای مشترک داریم و کوتاه فکران داخلی به کمک دستگاههای استخباراتی غرب هرگز نمی توانند در افغانستان جنگ مذهبی راه بیندازند.

وی گفت امروز افراطی گری و تندروی چهره اسلام را در مقیاس بین الملل خدشه دار کرده است.

همچنین حاجی محمد محقق گفت:”هم اکنون در میان مراجع تقلید انگشت شمار نجف، آیت الله فیاض از برجسته ترین ها ست که نظریات نوین ایشان در زمینه اقتصاد، احکام اسلامی، حقوق بشر و دیگر موارد حساس می تواند پاسخگوی جامعه امروزی باشد بنابراین تجلیل از ایشان در حقیقت تجلیل از اسلام و فقاهت به روز شده می باشد.”

وی افزود نظریات آیت الله فیاض در زمینه هایی به جز اساسات دین دیگر همانند صدر اسلام کهنه نیستند بلکه در مطابقت با نیازهای امروز مسلمانان می باشد.

معاون دوم تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی افزود نظرات یک عالم پرهیزگار دینی همانند آیت الله فیاض از آنجاییکه مبتنی بر قرآن و سنت است در جهان مقبولیت دارد و زلزله ایجاد می کند و با نظرات سیاسیون که هدف محور است فرق می کند.

محقق تاکید کرد اکنون مسلمانان نیازمند یک اسلام به روز هستند که بتواند نیازهای جدید آنها را مرتفع سازد. عدم آشنایی درست با اسلام منجر به ترویج اندیشه های غلط می شود. بروز داعش که امروز به نحوی برده داری را رواج داده است محصول اسلام دروغین است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *