برگزاری دوازهمین نشست فیلم سازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در تهران

دور جدید نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در حسینیه هنر در تهران با یک مهمان ویژه یک شاعر و مستندساز افغانستانی با نمایش دو فیلم به پله دوازدهم رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، موضوع این جلسه «شهدای غیر ایرانی دفاع مقدس» بود و به همین مناسبت مستند «مسافر ایران» اثر محسن یزدی قلعه با حضور وی نقد شد.

«مسافر ایران» روایتی از یک مادر لبنانی است که تنها فرزندش را در جنگ ایران و عراق تقدیم اسلام کرده است و برای اولین بار بر مزار فرزندش حضور پیدا می کند.

علاوه بر فیلمسازان جوان و علاقه مندان، محمد سرور رجایی شاعر و مستندساز افغانستانی و محسن اسلام زاده، از مستندسازان جوان فعال در حوزه جهان اسلام به عنوان مهمان ویژه این نشست هنری بودند.

محمد سرور رجایی با اشاره به سؤال رایج ایرانیها از وی درباره چرایی حضور مهاجران افغانستانی در دفاع مقدس گفت: درست است که قیام مردم افغانستان علیه کمونیستها چند ماه زودتر از انقلاب ایران به نتیجه رسید اما همان زمان این قیام از امام خمینی (ره) تأثیر می گرفت، تا جایی که مردم قندها با شعار «مذهب ما حنفی‌ست، رهبر ما خمینی‌ست» دست به قیام زدند.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۳۵۷، کمونیستها پنج هزار افغان را در زندان پلچرخی کابل اعدام کرد که سال گذشته پرونده مربوط به این شهدا پیدا شد، در این پرونده شهدای اعدام شده به سه چیز متهم بودند، یک دسته به شرورت و دسته دیگر به اخوانی بودن و ارتباط با اخوان المسلمین مصر متهم شده بود.

به گفته وی، در این پرونده جرم دسته سوم که «خمینیست‌ها» نامیده شده بودند تأثیرپذیری از حضرت امام خمینی (ره) بود. جالب این بود که در بین شهدای دسته سوم حتی دانش آموزان دبیرستانی هم وجود داشت.

آقای رجایی در ادامه افزود، در زمان اوج تشکیلات جهاد اسلامی افغانستان، با ارزش ترین سوغات فرهنگی از ایران برای مجاهدان این مجموعه عکس حضرت امام (ره) و ترانه های انقلابی افرادی مثل آهنگران بود.

او گفت: من از خیلی از افغانستانی ها پرسیده ام که چرا در جنگ ایران شرکت کردید؟ تنها جواب آنها این بود که به خاطر ارادتی که به حضرت امام (ره) داشتیم.

 بیشتر از  ۲۰۰۰ شهید افغانی بین شهدای جنگ هشت ساله ایران

این عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان در ادامه گفت: در زمان اختناق کمونیستها مردم افغانستان به ایران مهاجرت کردند تا دینشان را حفظ کنند، آن زمان وقتی بود که کسی نمی دانست اولین شهید افغانستانی کی به جبهه رفت اما الان می دانیم که ملت افغانستان برای دفاع از اعتقادات ایرانیها بیشتر از ۲۰۰۰ شهید داده اند.

محمد سرور رجایی افزود، البته رزمندگان ایرانی هم در سال ۵۸ از مجاهدان افغانستان حمایت کردند و چندین شهید دادند. در بین ۵۰۰۰ از شهیدافغان در پلچرخی پنج، شش نفر ایرانی بودند.

او گفت: شهید احمد رضا سعیدی در بهسود، احسان پارسی در نیمروز و ابوالفضل کربلایی پوریزدی در هرات شهید شدند و محسن رضایی نیز همراه چند مجاهد افغان در زندان به شهادت رسیده است.

آقای رجایی در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت: از این نمونه ها در جای جای دو کشور داریم اما هنور حق مطلب ادا نشده است، درست است که ما زبان و ایمان مشترک داریم، اما این دو به قدری تکرار شده اند که ارزش شان را از دست داده اند، امروز این شهدای مشترک و خون‌شریکی می تواند عامل بسیار مؤثری در تقریب دو ملت باشد.

او در اخی تاکید کرد که خون شهید اقبال حیدری در سنگر جبهه با خون شهید زابد شجاع همدانی به هم وصل شده اند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *