برنامه سعودی برای لبنان چیست ؟

 خبرگزاری خاورمیانه – میز تحولات منطقه

در لبنان، بندر بن سلطان تلاش می کند واقعیتهای میدانی تازه ای ایجاد کند تا از این طریق، امکان اتصال دوباره برخی مناطق لبنان به مناطق سوریه فراهم شود. همچنین تلاش می شود طرابلس و عکار به کلی از کنترل حکومت لبنان خارج شده و در اختیار شبه نظامیان وابسته به جریان المستقبل قرار گیرد به این بهانه که احتمال تسرّی اوضاع سوریه به این مناطق وجود دارد و آنها حق دارند برای تأمین امنیت خود اقدام کنند.

بندر بن سلطان تلاش می کند جنایاتی انجام دهد که از ترورهای کنونی علیه دشمنان متحدانش نیز فراتر می رود؛ وی قصد دارد اهالی منطقه جبل محسن را مجبور به تخلیه این منطقه کند و مسیحیان را مرعوب سازد. بندر بن سلطان همچنین قصد دارد شیعیان مقیم طرابلس را هر چه سریعتر وادار به ترک این شهر نموده و واقعیتی سیاسی – مردمی ایجاد کند که بر اساس آن، شمال لبنان به یک پایگاه جدید فعالیت علیه سوریه تبدیل شود.

به نظر می رسد که برنامه های سعودی به اوج خود یا دست کم به مرحله پیشرفته ای رسیده است و برخی جریانات و شهروندان لبنانی نیز لااقل، بصیرتی برای دیدن حقیقت ندارند تا جاییکه تماماً در خدمت اهداف این جنون قرار گرفته اند. این مسأله کشور را در معرض گزینه‌هایی سخت و وحشتناک قرار خواهد داد و درست است که طرف مقابل همچنان دست روی دست گذاشته و به سیاستهای پیشگیرانه یا دفاعی بسنده کرده است، اما دیوانگی گهگاه به مرز نامعقول می رسد و در نتیجه، درگیریهای خونین و فراگیر روی می دهد.

اوضاع سوریه نیز آینده نگران گننده ای را درباره امکان سازش سیاسی قریب الوقوع، پیش روی ما قرار می دهد. مواضع تند همه گروههای سوری این فرضیه را تقویت می کند که سوریه در هفته های آینده شاهد درگیریهای بی‌امان بیشتری خواهد بود، این یعنی خون و آتش و نابودی بیشتر، این یعنی زخم سوریه عمیق تر می شود و هیچ کس جز مردم سوریه نمی تواند این زخم را چه اکنون و چه در آینده درمان کند.

در امارات متحده عربی نیز ، نقشها به صورت محدود، تقسیم شده است؛ امیرنشین دبی قصد ندارد با کسی گلاویز شود، زیرا از یک طرف قصد دارد تداوم ورود سرمایه های خارجی را تضمین کند و از طرف دیگر نگران بروز ناامنی هایی است که برخی نشانه های آن هم اکنون هویدا شده است. این در حالی است که امیرنشین ابوظبی و حاکم واقعی آن یعنی محمد بن زاید به کلی درگیر نبرد سوریه هستند و در تأمین مالی، آموزش، نقل و انتقالات، ارتباطات و سازماندهی خدمات مختلف، ایفای نقش می کنند.آنها بر این باورند که می توانند در سرتاسر منطقه با اخوان المسلمین مقابله کنند و برخی از آنها در این توهم به سر می برند که می توانند مصر عبدالفتاح سیسی و آنگاه سوریه را در اختیار بگیرند. شایان ذکر است که ابوظبی اخیرا میزبان یک مهمان مصری بلندپایه بود و در مورد سوریه با او بحث کرده و به او توصیه می کند که شریک کینه کورکورانه عربستان نشود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *