این گرگ هایی که وزیر داخله می گوید ، کیست ؟

خبرگزاری خاورمیانه –  نگاهی بر رقابت جنجالی اخیر بین قوه ی مجریه و پارلمان

باری جان لاک انگلیسی پدر لیبرالیسم  و  طراح  نظریه های  دموکراسی گفته بود که در مواقع خاص انسان ها گرگ جان هم می گردند  این فرضیه  جان لاک زمانی در کشور قوت گرفت که غلام مجتبی پتنگ وزیر صلب صلاحیت شده  مان در مجلس استیضاح پارلمان گفت که دولت در گرو گرگهاست .

مجتبی پتنگ  از وضعیت  گرگ زدگی  نهاد های  هر سه  قوا پرده  برداشت  وی تقریبا یک سوم  اعضای پارلمان را متهم به جرایم سنگین نمود و از رهبری وزارت  داخله  و مسولین بلند رتبه  این  وزارت  با وکلای پارلمان برای زیر کشیدنش از مقام وزارت سخن گفت .

پتنگ  مسئولین  کمپنی های خصوصی  سابقه را از عوامل  از بین بردن کاروان های اکمالاتی در مسیر شاهراه ها دانست  و یگانه منبع در آمد طالبان  پول های هنگفت بود که  دارندگان کمپنی های خصوصی به طالبان می داد تا قطار های شان سالم به مقصد برسد پتنگ دربخش دیگر از سخنان از توقعات بالای وکلای مجلس برای داشتن جنگ افزار های بسیار و موتر های زره دار خبر داد که بر اساس لایحه وزارت داخله  تنها جهار میل سلاح به آنها توزیع شده است

پتنگ ملتمسانه گفت که نه تنها دولت در گرو گرگها و مافیا است بلکه تمام نهاد های هرسه قوا در گرو گرگهاست  به این دلیل نمی تواند مانع فعالیت های آنها شود پتنگ در اخیر سخنانش  از هرسه قوا خواست تا دست از تخریب هم بردارند و در مقابل گرگها باهم بیاستند .

وی تاکید کرد اگر می‌خواهید که من گرگ‌ها را بزنم، من به تنهایی نمی‌توانم. تعداد گرگ‌ها ممکن زیاد باشد و در موقف‌های مختلفی قرار داشته باشند هم در این‌جا شورای ملی هم در آن‌جا حکومت و هم در آن‌جا قوه قضاییه ، پتنگ از باند مافیایی خطرناک یاد کرد که در حلقات حکومتی کار می‌کند و به‌گونه‌ های مختلف او را تخریب می‌کند.

ولی این  تشریح سناریوی گرگ زدگی هرسه  قوا قناعت وکلای پارلمان  را بدست  آورده  نتوانست  و با یک صد و سی وشش رای مخالف از کرسی وزارت به زیر کشیده شد  و متعاقبا به دستور ریاست جمهوری به عنوان سر پرست به مقامش ابقاء گردید .

آنچه در خور تعمق است  این است که چرا جناب پتنگ  پیش از اینکه استیضاح  گردد دست به افشا گری نزد آیا طفره رفتن از حقایق موجود  که  در صورت  اثبات آن  فاجعه  است  بیش از یک سوم  اعضای مجلس به جرایم  سازمان یافته متهم است  و ارگان های عدلی وقضایی  و نهاد های قوه اجرائیه گرگ جان هم شده اند و جامعه را  وادی گرگها ساخته اند .

کتمان چنین وقایع تکان دهنده  آیا ارزش بودن در راس یک ادره گرگی را دارد یا خیر ؟

ویا جناب پتنگ بامدد گرفتن  از تز آقای  زاخیلوال  فرهنگ اتهام زنی را برای جان سالم کشیدن از زیر چاقوی استیضاح و یا انتقام گرفتن از مجلسیان    پیشه ساخته است  واتهامات وی در این راستا تعریف می گردد .

این اتهامات باید بررسی شود  دو ثلث باقی مانده اعضای مجلس باید شهامت این را داشته باشند که با رجوع کردن به نهاد های عدلی و قضایی صحت وسقم این موضوع را در یابند  اتهامات آقای پتنگ  چیزی نیست که از آن اغماض شود وباید  با تراکم فشار بالای آقای پتنگ اسناد ودلایل که ایشان دارد  رو شود  تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .

رد شدن ساده انگارانه  از کنار اظهارات آقای پتنگ  به مثابه مشروعیت بخشیدن به فرهنگ اتهام زنی در کشور می انجامد  و پدیده کتمان جرم را ترویج بیشتر خواهد کرد چنانچه در بسا موارد تجربه شده است که این دو مقوله در کشور بحران آفرین بوده است .

و از طرف دیگرآقای پتنگ هم باید اگر آنچه را گفته است حقیقت دارد رسانه ای سازد تا عناصر مفسد و گرگ صفت در لایه های هرسه قوا شناسایی گردند و از تبدیل شدن وادی انسانها به وادی گرگها جلوگیری گردد .

نهاد های مدنی واحزاب سیاسی نیز نباید  تماشاگر این معرکه باشند باید روی شفافیت در هر سه قواء فوکس نمایند و عناصر متخلف هرچه زود تر شناسایی نمایند  تا حد اقل از روند پر شتاب  گرگ زدگی جامعه افغانی  چیزی کاسته گردد .

 نویسنده : صدیق اکرم

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *