ایجاد ائتلافهای سیاسی و تلاش حکومت برای تاخیر در انتخابات

 

خبرگزاری خاورمیانه – میز انتخایات

حکومت با روی دست گرفتن رویکردهای اخیر، تلاش دارد تا از برگزاری انتخابات در زمان معین آن، جلوگیری کند.

شماری از جریان های سیاسی افزایش نا امنی ها، تغییرات در رهبری نهادهای امنیتی و برگزاری لویه جرگه را از تلاش های اصلی حکومت برای عدم تدویر انتخابات و باقی ماندن تیم حاکم در قدرت میدانند.

معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت می گوید که در ابتدا حکومت کوشش دارد تا توافق برای برگزاری لویه جرگه را کسب کند؛ اما در حقیقت کوشش می شود تا در این لویه جرگه برای دوام حکومت فعلی تلاش شود.

به باور وی، حکومت تنها با برگزاری لویه جرگه در پی تداوم کار خویش نیست؛ بلکه حلقات مشخصی در اطراف حکومت حضور دارند که در این راه با دولت مردان کمک می کنند.

مرستیال می گوید که این حلقات با راه اندازی جلسات و نشستهای پرشور مردمی، شرایط را به شکلی رقم می زنندکه گویا امنیت به طور کامل فراهم نیست و باید انتخابات به تعویق بیافتد.

بر اساس اظهارات منبع، این حلقات از همین حالا در تلاش هستند تا شرایط را به شکلی زمینه سازی کنند که دوام حکومت فعلی، جریان داشته باشد.

هرچند، ناامنی یک مشکل جدی برای برگزاری انتخابات گفته می شود؛ اما معاون حزب حق و عدالت، حکومت را در افزایش ناامنیها دخیل دانسته و می افزاید که ادارات حکومتی در برخی ولایت در ناامنی ها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم داست دارند.

از سوی دیگر، در بخشهای مهم کابینه نیز تغییر و تبدیلهایی دیده شده است که بر اساس آن، محمد عمر داودزی، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان به عنوان سرپرست و نامزد وزیر امور داخله جایگزین غلام مجتبی پتنگ شد.

معین مرستیال این تغییر و تبدیلها را نیز دست نشانده حکومت دانسته و می گوید که در این زمان، تغییر و تبدیلها در پستهای کلان حکومتی، سوال برانگیز بوده و گمان میرود که زمینه سازی برای تداوم حکومت فعلی باشد.

در همین حال؛ شماری از اعضای مجلس نمایندگان هشدار میدهند که عدم برگزاری و یا تاخیر در انتخابات، افغانستان را بطرف جنگ و مداخله های بیرونی سوق خواهد داد.

اما برگزار نشدن و تاخیر در انتخابات چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال، شکریه بارکزی، عضو مجلس نماینده گان میگوید که تاخیر در انتخابات، سبب قطع کمکهای کشورهای خارجی می شود.

به گفته وی، تاخیر در انتخابات، هدر رفتن تلاش های مردم افغانستان در طول ۱۲ سال گذشته است و به معنی رفتن افغانستان به سوی جنگ، مداخله و دیکتاتوری خواهد بود.

بانو بارکزی ضمن اظهار امیدواری برای عدم تاخیر انتخابات، اظهار داشت که تغییر و تبدیلها اخیر بدون شک نشان دهنده این است که رئیس جمهور و تیم حاکم علاقه مند هستند تا برای دوام حکومت، افراد خاص، پستهای خاص سیاسی را پیش ببرند.

با تمام این اوصاف، وی تاکید می کند: «در نهایت این مردم افغانستان هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند و آنها هستند که می توانند رایشان را در هر مسیری که بخواهند، استفاده کنند.»

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات یگانه گزینه برای انتقال مسالمت آمیز قدرت را تدویر انتخابات در زمان معین آن میداند.

گفتنی است که تغییر رهبری نهادهای امنیتی به ویژه وزارت امور داخله، گردهمائی بزرگان قومی و باشندگان در کابل و شماری از ولایت های دیگر برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری تا سال ۲۰۱۸ میلادی، تدویر لویه جرگه و افزایش ناامنی با مداخله مستقیم و غیرمستقیم نهادهای دولتی، نگرانی های جدی را از برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری پیشرو به بار آورده است.

اما تلاش ها در حالی برای برگزار نشدن انتخابات اغاز شده که ائتلاف های جدیدی درحال شکل گیری است؛ روز پنجشنبه هفته گذشته، اتحاد انتخاباتی افغانستان با حضور چهرههای سرشناس سیاسی و جهادی ایجاد شده و گمانهزنیهایی نیز وجود دارد که به زودی یک ائتلاف دیگر با حضور سران ۱۱ حزب سیاسی به شمول حنیف اتمر، انوار الحق احدی، علی احمد جلالی، اشرف غنی احمدزی و زلمی خلیلزاد نیز به زودی، اعلام موجودیت خواهد کرد.

نویسنده : سید هادی کاظمی

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *