انتقاد از آنکارا به خاطر نقض حقوق زنان

یکی از سیاستمداران ترکیه از دولت آنکارا به خاطر نقض حقوق میلیون‌ها زن ترکیه‌ای که ترجیح می‌دهند حجاب اسلامی را رعایت کنند، انتقاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فاطمه بستان اونسال از مؤسسان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، زنان محجبه این کشور را همچنان تحت ظلم و ستم دانست و گفت: ۱۳ میلیون زن محجبه در ترکیه هنوز از حق رقابت در انتخابات پارلمانی و حق انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس محروم هستند.
وی هرگونه سخن و اظهارنظر درباره دموکراسی پیشرفته را در حالی که میلیون‌ها زن نمی‌توانند به نمایندگی پارلمان انتخاب شوند، بیهوده خواند و تصریح کرد: مسئولان دولتی همچنان از وجود دموکراسی پیشرفته در ترکیه سخن می‌گویند، درحالی که شاید فراموش کرده‌اند هنوز یک نماینده زن محجبه در مجلس ترکیه وجود ندارد.
هفته گذشته، ۵۷ تن از روزنامه ‌نگاران، هنرمندان، دانشگاهیان و سیاستمداران زن ترکیه با انتشار بیانیه ای با عنوان به بی‌عدالتی پایان دهید، رفع هرگونه ممنوعیت و موانع قانونی و غیرقانونی در استفاده از حجاب اسلامی را خواستار شدند و بر لزوم آزادی کامل حجاب در بخش‌های دولتی و غیردولتی این کشور تاکید کردند.
به رغم این که دولت رجب طیب اردوغان در حکومت ده ساله خود در ترکیه بارها، رفع مشکلات زنان و دختران محجبه را وعده داده است، اما هنوز این معضل به قوت خود باقی است، ورود دانش آموزان دختر به مکاتب ترکیه با حجاب اسلامی ممنوع است و کارمندان زن دولت نیز حق استفاده از حجاب را ندارند.
ترکیه همچنین استخدام زنان محجبه در بخش‌های دولتی از جمله مکاتب، دانشگاه‌ها، دادگاه‌ها و دیگر ساختمان‌های عمومی را ممنوع کرده است، سیاست دولت آنکارا در ممنوعیت حجاب، خشم و اعتراض مسلمانان ترکیه که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، برانگیخته است.
مخالفان و معترضان به منظور اعمال فشار بر دولت ترکیه برای لغو این ممنوعیت جنجال ‌برانگیز، اعتراضات متعددی را در سراسر این کشور برپا کرده‌اند، شهروندان ترکیه معتقدند، اکثریت جمعیت ترکیه از آزادی‌های دینی و مذهبی محروم مانده‌اند

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *