استفاده سِری انگلستان از طیاره های بی پیلوت در افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – طیاره های بی سرنشین

روزنامه ایندیپندنت در سایت اینترنتی خود نوشت ؛ پس از شکست یک تلاش حقوقی طولانی مدت با هدف وادار کردن دولت انگلیس به افشای جزئیات استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان با رای دادگاه به نفع وزارت دفاع انگلیس در خودداری از افشای اطلاعات مربوط به عملیات نظامی، فعالان اجتماعی قول داده اند به مبارزه با “فرهنگ پنهانکاری” در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس در افغانستان ادامه دهند.

منتقدان می گویند، انگلیس به طور نزدیک از عملیات سیا در انجام حملات هوایی غیرقانونی حمایت می کند اما هر درخواستی برای روشن کردن این مسئله و انتشار اطلاعات مربوط را رد می کند. وزارت دفاع انگلیس در حالی از انتشار اطلاعات مربوط به استفاده این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ خودداری می کند که هفته قبل سازمان ملل در گزارشی از سیا خواست با انتشار اطلاعات مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین موضع خود را درباره بعد قانونی آن روشن کند.

در ماههای اخیر فشار بر انگلیس برای روشن کردن موضعش در مورد هواپیماهای بدون سرنشین تشدید شده است. در ماه آوریل فاش شد خدمه پایگاه هوایی وادینگتون در لینکونشایر کنترل هواپیماهای بدون سرنشین رزمی ریپر را در انجام عملیات بر فراز افغانستان بدست گرفته اند. قبلا همه ماموریتهای هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس بر فراز افغانستان از پایگاه هوایی کریچ در نوادا کنترل می شد.

وزارت دفاع انگلیس قبلا بر این مسئله اصرار داشت که از هواپیماهای بدون سرنشین رزمی بر ضد تروریستهای مظنون در خارج از افغانستان استفاده نمی کند و اینکه اکثریت وسیع پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام ماموریتهای شناسایی است. اما طبق برخی گزارشها، هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس در داخل افغانستان از سال دو هزار و هفت حدود سیصد و پنجاه فروند سلاح شامل موشکهای هدایت شونده هلفایر و بمب های هدایت با لیزر به کار گرفته اند.

هفته گذشته در گزارش بن امرسون نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم از آمریکا خواسته شد اطلاعات مربوط به عملیات هماهنگ شده توسط سیا را از حالت محرمانه خارج کند.آن گزارش همچنین اطلاعات جدیدی درباره مشخصات فنی هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس و ماموریت آنها فاش شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *