آمریکا عراق را از چنگال روسیه بیرون می آورد

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

با ادامه عملیات ارتش عراق در استان الانبار و موافقت کنگره آمریکا با ارسال تسلیحات نظامی به عراق، نوری مالکی اعلام کرد که عراق تحت هیچ شرایطی با القاعده مذاکره نخواهد کرد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نوری مالکی، نخست‌وزیرعراق روز جمعه طی سخنانی تصریح کرد: شکست دادن و پایان تروریسم در حال حاضر اولویت اصلی ما است.

وی گفت: ما تحت هیچ شرایطی با نمایندگان گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و گروه “دولت اسلامی عراق و شام” (موسوم به “داعش”) مذاکره نمی‌کنیم. برخی دائما صحبت از مذاکره به میان آورده و از ما می‌خواهند که مذاکره کنیم، آیا این دسته از افراد واقعا از ما می‌خواهند که با تروریسم وارد مذاکره شویم؟!

وی همچنین اظهار داشت: هر شخصی که موضع ضدتروریستی نداشته وحسن نیت خود را به ما اثبات نکند یا این که نماینده تروریست‌ها محسوب شود هیچ نقشی در روند سیاسی عراق نخواهد داشت.

از سوی دیگر، شبکه خبری اسکای نیوز عربی اعلام کرد درگیری‌ها میان ارتش عراق و شبه‌نظامیان تروریست در استان الانبار همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

کمیساریای عالی سازمان‌ملل در امور پناهندگان پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۶۵ هزار عراقی در استان الانبار از خانه‌های خود آواره شده و به مناطق دیگرکوچ کرده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس به نقل از یک مسئول بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که آمریکا به زودی نیروهای ارتش عراق را در اردن آموزش خواهد داد.

به گفته این مقام آمریکایی عراق تاکنون درخواست رسمی در این خصوص به واشنگتن ارائه نکرده اما مسئولان عراقی و آمریکایی پیشتر جزئیات اجرای این طرح را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک بغداد درخواست رسمی خود را در این خصوص به آمریکا ارائه خواهد کرد و انتظار می‌رود آموزش‌ها به ارتش عراق آغاز فصل تابستان شروع شود.

دولت آمریکا حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی در کشور اردن دارد که از جمله آن‌ها گروهی از نیروهای ویژه امریکایی هستند و احتمال می‌رود جهت آموزش به ارتش عراق این نیروها به خدمت گرفته شوند.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری اعلام کردند که کنگره آمریکا، با ارسال تسلیحات نظامی به عراق موافقت کرده و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درصدد ارسال مجموعه جدیدی از سلاح‌های سبک و سنگین به عراق است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *