آمارهای انتخاباتی مُغرضانه است

خبرگزای خاورمیانه / میز انتخابات ۱۳۹۳

در یک نظر سنجی که توسط موئسسه دموکراسی انترنشنل صورت گرفته است نشان می دهد که اکثر مردم تمایل به اشتراک در انتخابات سال پیش رو را دارند ـ در این همه پرسی مردم کشور به زون ها تقسیم شده است و زون شمال کشور علاقمندی شان به اشتراک در انتخابات بیشتر از زون های دیگر است . داکترعبدالله در این نظر سنجی از سایر کاندیدان پیشی گرفته است و پیشتاز برای دست یازیدن به قدرت و نشستن به کرسی ریاست جمهوری کشور است

اگر چه پرداختن به سقم وصحت این نظر سنجی کاری است زود ـ ولی با یدک کشیدن برچسب علمی و بیطرفی این پروسه کما بیش به ماهیت مغرضانه و شاید هم پروژه مابانه این روند آدم مظنون می شود .

اولا ـ نقس پروسه انتخابات در این یک دهه اخیر کاملا معیاری و دموکراتیک نبوده است و مردم کشور در قدم اول با یک بازی بین المللی در لفافه انتخابات وغوغای مردم سالاری به کرزی رای دادند و این یعنی نهادینه شدن ارزشهای بوروکراسی در لایه های دموکراسی در کشور. لذا نفس علمی بودن این نظر سنجی در پیوند با انتخابات کاملا مردود است چون زمانیکه نفس مقدمه غیر علمی باشد ذی المقدمه هیچگاه علمی بوده نمی تواند .

دوما ـ نظر سنجی بر اساس آمار از زون ها زمانی میسور خواهد که نظر سنج ها بتوانند در دور افتاده ترین نقاط این زونها به نظر سنجی شان ادامه داده بتوانند . لذاست که من ایمان دارم که در زون جنوب و شرق کشور این پروسه فراگیر نبوده ومعدل نظر پرسی به هیچ وجه مراعات نشده است . چون اولا باید شور بختانه پذیرفت که اکثریت ساکنان جنوب تفکر و نگرش طالبی دارند و در برخی موارد با اندیشه های اخوانی حزب اسلامی گلبدین ریشه در باور ها و اعتقادات شان دارد زمانیکه طالبان و حزب اسلامی انتخابات را تحریم می کنند بدیهی است که انتخابات با موجودیت نیرو های خارجی در کشور فاقد مشر وعیت در نزد این اکثریت از مردم است .

علیرغم اینها جدا از وابستگی های طالبانی و اخوانی که مردم جنوب و شرق دارند برخی از نقاط شمال و مرکز نیز در دایره نفوذ حزب اسلامی و طالبان قرار دارد

دقیقا می توان ادعا کرد که کتله عظیم اززونهای پشتون نشین انتخابات پیش رو را مشروع نمی دانند و یک تعداد محدود از تکنو کرات های متمایل به غرب با موجودیت طالبان و حزب اسلامی چیزی برای گفتن ندارند و از طرف دیگر ناراضایتی مردم غیر پشتون از حضور شان در دو مرحله پیشین انتخابات در پای صندوق های رای و بلعیده شدن مردم توسط هیولای فساد و جنگ و ترور ـ دراین دوازده سال میزان محبوبیت و مشارکت در انتخابات را نا خود آگاه پائین میاورد .

چگونه می شود که بار دیگر به چهره های شاخص که عامل درهم کوبنده سرنوشت شان در این دوازده سال اخیر است رای دهند و پای صندوق حاضر شوند . من که نمی فهمم مگر اینکه این مردم را فاقد حافظه تاریخی خواند . جالب تر ازهمه اینکه این پروسه مقید به قید بی طرفی تشریف دارد و حال آنکه در نظر نخست به وابستگی این پروسه می توان اذعان کرد . این نظر سنجی همزمان با انتشار پیش فرض پیشتاز بودن داکتر عبدالله در انتخابات سال پیش رو توسط تلویزیون طلوع انتشار یافت که موازی بودن این دو پروسه دقیقا به یک پروژه کلان رسانه ای می انجامد .

چیزی که در کشور همواره معمول بوده و گفتمان مسلط بر رسانه ها را تشکیل می دهد ـ اگر نیک نظر بیاندازیم در آستانه انتخابات در کشور اغلب رسانه ها پروژه زده می شوند تا تمکن فرستادن برنامه روی آنتن های شان را در دراز مدت بیمه نمایند .

 

یادداشت از جاوید بصیر

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *