گفتگوی خبرگزاری خاورمیانه با استاد محمد محقق

 

خبرگزاری خاورمیانه در نظر دارد تا گفتگوهای ویژه ی خود را با رهبران موثر در حوزه ی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ به نشر برساند  . در ادامه ، گفتگوی ویژه ی  خبرگزاری خاورمیانه را با استاد محمد محقق معاون داکتر عبدالله عبدالله ( کاندید ریاست جمهوری ) می خوانید .

استاد محمد محقق : من باور دارم که با یک اختلاف قابل ملاحظه؛ انتخابات را در دور اول می بریم و نیاز به دور دوم نیست.

خاورمیانه :  فضای انتخابات سال آینده را چگونه ارزیابی می کنید؛ در حالی که روند ثبت نام رایدهنده گان در حال تکمیل است و نام نویسی کاندیدان نیز تکمیل شده است؟

فضای انتخابات فعلاً به صورتی است که تبصره ها در رسانه های داخلی و معتبر جهانی تنها در مورد آرایش تیم های انتخاباتی است، اینکه کدام تیم می تواند آرای مردم را جمع کند و پیروز باشد. تا هنوز مراحل تعیین شده، تکمیل نشده و به مرحله نهایی نرسیده است، باید تا ۲۷ میزان که بررسی های ابتدایی کمیسیون مستقل انتخابات انجام شده و لیست ابتدایی اعلام می شود، صبر کرد و بعد از آن در تاریخ ۲۷ عقرب، نیز لیست نهایی اعلام خواهد شد. تا هنوز، تنور انتخابات زیاد گرم نیست و تنها تبصره ها در مورد تیم هاست.

خاورمیانه :  اتحاد انتخاباتی با قدرت زیاد به وجود آمد؛ اما هر کدام از اعضای آن به سمت یک تیم خاص رفت؛ چرا این قدرت ادامه نیافت؟

 تعداد احزابی که در حال حاضر با اتحاد انتخاباتی هستند، تعداد کمی نیستند، ۱۵ حزب سیاسی، شوراهای قومی و احزاب ریشه دار در حال حاضر هم حضور دارند. احزاب جدید و افراد برجسته در حال حاضر پشت سر این اتحاد هستند.

خاورمیانه : چطور نتوانستند با آن قدرتی و اهدافی که در ابتدا میگفتند، باقی بماند و کاندید واحدی که گفته می شد را حمایت کنند؟

در حال حاضر، کاندید فعلی؛ کاندید واحد اتحاد انتخاباتی است؛ اینکه بعضی برادرها جای دیگر رفتند و با تیم های دیگر هستند، اراده شخصی شان بوده و ‌به اراده آنها احترام گذاشته می شود. این دموکراسی است که ریزش و رویش در آن امر طبیعی به حساب می آید.

خاورمیانه : تیم انتخاباتی شما چه قدرت، برتری و اهدافی در حال حاضر نسبت به دیگر تیم ها دارد که آن را برجسته بسازد؟

سعی بر آن شد تا تیمی ارائه شود که هم برای مردم افغانستان قابل قبول باشد و هم جامعیت خود را از لحاظ ترکیب قومی داشته باشد و حفظ کند؛ احزاب سیاسی و جهت های مدنی در آن در نظر گرفته شده و جامع باشد. به این موفقیت دست یافته و تبصره ای که در مورد تیم ما در بین مردم، رسانه های داخلی و خارجی وجود دارد، یک تبصره ناقص نیست و به عنوان یک تیم خوب یاد می شود، همین که مردم و دنیا پسندیده باشد، برای ما مهم ترین مسله بوده و نقطه قوت است.

خاورمیانه : چقدر امیدواری برای موفقیت تیم شما وجود دارد؟

با این داشته ها، خیلی امید می رود که پیروز انتخابات باشیم.

خاورمیانه : پیش از پیوستن به تیم فعلی، کدام پیشنهاد و درخواست از سوی دیگر تیم های حاضر داشتید؛ به خصوص زلمی خلیلزاد، این پیشنهادها در چه حدی بودند؟

رایزنیهای مختلف و متفاوتی با جناحهای مختلف سیاسی در کشور انجام شده بود؛ خیلی ها به ما مراجعه کردند و داکتر خلیلزاد هم از جمله آنها بود. داکتر اشرف غنی، داکتر زلمی رسول، عبدالرحیم وردگ و احدی هم آمده بودند که همه تقاضا داشتند تا در تیم آنها باشم؛ اما نمی توان با همه تیم ها بود و باید یکی را انتخاب کرد و سرانجام تصمیم گرفته شد تا با تیم فعلی کار کنیم.

خاورمیانه : پیشنهادها به خصوص از سوی خلیلزاد برای شما چه بود؟ پس باید تیم خلیلزاد را ضعیف تر احساس کرده باشید که به جمع آنها نپیوستید؟

اینطور است که هیچ کس نیامد برای ما بگوید؛ بیا رئیس جمهور باش تا آنها معاونم باشند، همه پیشنهاد معاونت را می دادند و می خواستند که ما معاون آنها باشیم. در پایان هم تمام تیم ها را ارزیابی کرده و تیمی که با سلیقه ما برابر و به مصلحت کشور بود، را انتخاب کرده و معاون آن شدیم.

خاورمیانه : با کدام برنامه و اهداف وارد کارزارهای انتخاباتی می شوید؟

در چارچوب قانون انتخابات افغانستان کار خود را آغاز می کنیم، اهداف و مرام خود را به مردم عرضه می کنیم، پیش از تشکیل این تیم؛ شورای احزاب سیاسی که بیش از ۲۲ حزب در آن حضور دارد؛ برنامه عملی تحت نام «برنامه ملی» را تصویب کرده بودند که آن برنامه عمل جزیی از برنامه های ما نیز است که برای مردم بازگو می کنیم؛ تعدیل قدرت، انسانی ساختن حکومت و نرم ساختن حکومت و اختیار دادن بیشتر به ولایت ها از جمله برنامه های اساسی ما هستند.

خاورمیانه : از ترکیب قومی در انتخاب تیم های انتخاباتی صحبت کردید؛ آیا فکر نمی کنید که انتخابات افغانستان، رنگ و بوی قومی به خود گرفته باشد؟

من فکر می کنم که انتخابات در افغانستان رنگ و بوی قومی ندارد و بیشتر رنگ سیاسی دارد؛ دیگر تیمها را مورد تبصره قرار نمی دهم و تنها تیم خود را گفته می توانم که هم از نگاه قومی، اقوام بزرگ کشور در آن حضور دارد و هم از نگاه سیاسی، احزاب بزرگ حاضر هستند به همین خاطر و بر اساس این آرایش تیمی، انتخابات در افغانستان‌ سیاسی است.

خاورمیانه : آیا این گونه انتخاب و تعیین تیم ها، برای مردم چالش زا نیست؟

می تواند باشد؛ اما همه احزاب و تمام انتخابات سیاسی است؛ احزاب سیاسی صف آرایی کرده و رقابت می کنند که در آن یکی میبرد و دیگری میبازد. مردم هم بیش از ۳۰ سال است که با احزاب سیاسی سر و کار دارند و حالا آگاه شده اند و می توانند تشخیص بدهند که چه کسی می تواند برای افغانستان خدمت کند و موثر باشد؛ راه برای مردم روشن است.

خاورمیانه : در دوره گذشته؛ داکتر عبدالله بنا بر آنچه تقلب در انتخابات گفته می شد؛ در دوره دوم از انتخابات کنار کشیده و حامد کرزی؛ برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور تعیین شد؛ اگر این بار هم چنین اتفاقی بیافتد؛ واکنش تیم شما چه خواهد بود؟

من باور دارم که با یک اختلاف قابل ملاحظه؛ انتخابات را در دور اول می بریم و نیاز به دور دوم نیست.

خاورمیانه : این عقیده تمام تیمهای انتخاباتی است؛ اما در صورت تکرار آن حادثه و رفتن به دور دوم؛ رویکرد تیم شما چه خواهد بود؟

اگر انتخابات به دور دوم برود؛ مطابق قانون به دور دوم می رود.

خاورمیانه : اما در صورت اتفاقات دوره گذشته و اینکه تشخیص دهید که تقلب شده است؛ در دور دوم؛ چه می کنید، آیا از مبارزه های انتخاباتی دست می کشید؟

در صورت امکان، راهکاری روی دست گرفته خواهد شد که از تقلب جلوگیری شود؛ اما در صورت تقلب روشن و واضح، مردم و تمام جهان خواهد فهمید که تقلب شده است؛ و ما در مرحله اول می بریم و دور دوم هم مطابق قانون برگزار خواهد شد.

خاورمیانه : در صورت پیروزی چه برنامه هایی دارید؟

برنامه های ما در همان برنامه ملی تعیین شده است که تمام احزاب سیاسی آن را فیصله کردند.

خاورمیانه : دیدگاه شما در مورد تیمی که حضور دارید چه است؟

تیم ما تیمی جامع است و در آن اکثر اقوام افغانستان حضور دارد؛ احزاب قدیمی و احزاب جدید و شوراهای قومی هستند و یک تیم جامع است؛ در صورت پیروزی هم برای ساختار حکومت برنامه داریم و به تدریج برنامه های خود را عملی می کنیم.

خاورمیانه : آیا تا حال برنامه های عمده ای که شما در سر دارید تا بعد از پیروزی آنها را عملی سازید؛ از سوی حکومت فعلی عملی و تطبیق نشده است؟

من شخصاً به آقای کرزی احترام دارم؛ یک فرد نرم و ظاهر الصلاح است و به حد توان خود زحمت هم کشیده؛ اما آنطور که مردم افغانستان انتظار داشتند و ما آرزو داشتیم؛ کار نشده و برآورده نشده است؛ اگر مردم افغانستان به ما اعتماد کردند،‌ امیدواریم که راهکارهای جدیدتری را برای خدمت به مردم عملی سازیم که برای آنها مفید و نتیجه بخش باشد.

خاورمیانه : چه تضمینی می توانید ارائه کنید که مشکلات موجود در حکومت فعلی را در صورت پیروزی، عملی سازید؟

این گپ ها را بیشتر از شخصی بپرسید که برای ریاست جمهوری کاندید شده است و خودش این وعده ها را بدهد؛ چون ما یک بخشی از کار هستیم و همینقدر اظهار نظر می کنیم. گپ های اساسی را از رئیس جمهور محتمل که کاندید شده، بپرسید.

خاورمیانه : پیام شما برای کسانی که در تیم تان هستند و برایتان رای می دهند؛ چیست؟

صحنه را پرشور داشته باشند و از حق رایشان استفاده کنند که یگانه راه نجات مردم افغانستان، حضور در انتخابات است.

خاورمیانه : جدای از بحث انتخابات؛ نامه شما و در مقابل، موضع گیری امرالله صالح است؛ آن موضوع برخاسته از چه بود؛ آیا کدام زخم کهنه بود که سرباز کرده بود؟

نه؛ یک نامه شخصی برای یکی از دوستانم بود که توسط دستیارانم که صفحه فیس بوک مربوط به مرا آپدیت (‌به‌روز) می کنند؛ به اشتباه به نشر رسیده و کدام موضعی نبوده و یک نامه شخصی بوده است.

خاورمیانه : یعنی که به اتحاد انتخاباتی کدام ارتباطی نداشته و عاملی برای ایجاد درز در آن اتحاد نبود؟

نه ؛ ما به دوستان خود همیشه احترام داریم و نظر شخصی بود که کمی آزرده گی به بار آورده بود و کدام مشکلی نبوده است و اگر کدام آزرده گی پیش آمده و دوستان کدام صحبتی هم داشتند؛ ما کدام مشکل نداریم.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *