رئیس بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه

خبرگزاری خاورمیانه – میز اقتصاد

قیمت پول افغانی در برابر دیگر ارزهای خارجی، به ویژه دالر، در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است. هرچند این رویداد، موضوعی جدید نیست؛ اما عوامل متفاوت برای آن گفته می شود که در تازه ترین مورد، سفر حجاج به عربستان گفته می شود.

نورالله دلاوری رئیس بانک مرکزی کشور به خاورمیانه گفت که در سال جاری، حجاج در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دالر را با خود به عربستان برده اند.

 

به گفته وی، خرید دالر نیاز به پول دیگر دارد که حجاج کشور هم برای این کار، پول افغانی را به بازار آورده و میزان در بازار افزایش می یابد.

دلاوری اظهار داشت؛ زمانی که مقدار پول دالر در بازار کم شود و در برابر، مقدار پول افغانی در بازار بیشتر از حد انتظار باشد، خود به خود، ارزش دالر در برابر دیگر اسعار بالا می رود و ارزش افغانی نیز کاهش می یابد.

اما بلند رفتن ارزش دالر در مقابل افغانی تاثیرات ناگواری بر ارزش  پول افغانی در معاملات تجارتی دارد.

رییس اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل می گوید: کاهش دالر در بازار، ارزش پول افغانی را در مقابل دالر ضعیف ساخته است.

نجیب الله اختری در کنار سفر حجاج دیگر عوامل را نیز در کاهش ارزش افغانی دخیل می داند که عدم توازن صادرات و واردات، فرار سرمایه و بیرون شدن تدریجی نیروهای ناتو از کشور؛ عوامل مهم آن است.

به گفته وی، تورم پولی و فراز و فرود ارزهای خارجی در برابر پول افغانی همواره نگرانی هایی را برای بازرگانان، دولت و مردم در پی داشته است.

اختری اظهار داشت که سرمایه گزاران به دلیل ترس از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای بین المللی از کشور، حاضر به سرمایه گذاری داخلی نبوده و ترجیح می دهند سرمایه شان را به خارج انتقال دهند.

وی این عامل را برای فرار اسعار موثر دانسته و می گوید که برای کاهش این چشم انداز، دولت باید اقدامات جدی تر را روی دست گرفته و برای سرمایه گذاران، آرزومندی نسبت به آینده ایجاد کند.

اما شماری از صرافان، عامل عمده کاهش ارزش پول افغانی را سفر حجاج می دانند.

محمدالله، یکتن از این صرافان می گوید :«سالهای گذشته، حاجیها، ریال عربی خریداری کرده و با خود می بردند؛ اما امسال آنها با خود دالر می برند.»

وی علت این رویکرد را، کم حجم بودن مقدار پول دالر نسبت به ریال عربی دانسته و افزود که در حال حاضر دالر در بازار کم شده و ارزش افغانی پایین آمده است.

این در حالیست که در چند ماه گذشته ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی سیر نزولی داشته است.

در حال حاضر، یک دالر امریکایی برابر است با ۶۰/۵۷ افغانی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *