چگونه خلیلزاد اپزسیون کرزی را مدیریت می کند ؟

خبرگزاری خاورمیانه – میز انتخابات 

دیشب وقتی رهبران جبهه ملی و ایتلاف ملی در منزل جنرال دوستم گردهم آمده تا روی نامزد واحدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بحث کنند، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، در خوابش شاید کابوس می‌دید.

کابوس‌های رئیس جمهور کرزی ریشه در تاریخ کشور مان دارد. کشور عزیزمان یکی از کشورهای است که در تاریخ چند هزارساله‌ی خود، جز یک بار، هیچ گاهی شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نبوده و همواره زعیمان مان وقتی از ارگ اخراج شده اند، عموما در دام مرگ افتاده‌اند.

دکتر نجیب الله احمدزی که روزگاری یکی از مقتدرترین رییس جمهوران منطقه بود، پس از پیروزی مجاهدین به زندان افتاد و با تصرف کابل توسط طالبان در چهاراهی زنبق به دار آویخته شد.

کرزی یکی از رییس جمهورانی است که بیش‌ترین شباهت را با دکتر نجیب دارد. در دوره دکتر نجیب الله اگر روس‌ها در افغانستان حضور نظامی داشتند، در دوره کرزی، امریکایی‌ها حضور نظامی حضور دارند. مخالفان مسلح دکتر نجیب اگر از سوی پاکستان تجهیز می‌شد، مخالفان مسلح حامد کرزی نیز از سوی پاکستان تمویل می‌شود.

او نگران از دست دادن قدرت است. او می‌ترسد اگر قدرت را از دست بدهد، روزهای سختش آغاز شود. او به همین دلیل تلاش‌های خود را آغاز نموده است تا یکی از اعضای تیم خود را نامزد ریاست جمهوری نموده و با حمایت گسترده از آن، از مال و جان خود حفاظت نماید.

کرزی در نخست تلاش کرد تا استاد سیاف را به میدان آورده و حمایت فرماندهان و رهبران جهادی را از نامزدی وی کسب کند، اما زمانی که این تصمیم با مخالفت عطامحمد نور مواجه شد از نامزدی سیاف صرف نظر کرد و به جای او نامزدی محمد عمر داودزی را به پیش کشید.

آگاهان سفر کنونی او را به پاکستان نیز ناشی از همین مباحث انتخاباتی می‌دانند. او اگر چه ظاهراً هدف از این بیستمین سفر خود به پاکستان را مذاکرات صلح با طالبان عنوان کرده است، اما آگاهان بدین عقیده‌اند که کرزی به پاکستان رفته است تا با سران آن کشور بر سر نامزدی محمد عمر داودزی به توافقی دست یابد.

گفته می‌شود یکی از شیوه‌های را که این بار برای پیروزی‌اش در نظر گرفته است، مصروف‌سازی اپوزیسیون می‌باشد.

گفته می‌شود دید وا دیدها و ملاقات‌های زلمی خلیلزاد با سران اپوزیسیون بخشی از برنامه‌ی مصروف‌سازی اپوزیسیون توسط حکومت می‌باشد. رهبران جبهه ایتلاف ملی و جبهه ملی که قرار بود دور روز پیش، ایتلاف بزرگ را اعلام کنند، به دلیل کارشکنی‌های خلیلزاد تا هنوز موفق نشده اند.

بنابراین، گفته می‌توان که کرزی، خلیلزاد را مامور ساخته است تا اپوزیسیون را مصروف نگهدارد و خود مصروف مذاکره با پاکستانی‌ها بر سر نامزدی فرد مورد نظر آن ها می‌باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *