چرا انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم رفت !

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری نتوانسته اند که ۱+۵۰ را کسب کند بنا براین انتخابات به دور دوم میرود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این دور از انتخابات ریاست جمهوری هشت تن از نامزدان به رقابت پرداختند و از میان آنان داکترعبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی بیشترین آرا را به آن خود کرده اند اما به مرز برنده شدن هیچ کدام شان نرسیده است.

براساس آمار ارایه شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در این دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۶ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۱۶۱ نفر شرکت کرده و به پای صندوق های رفته و به نامزد مورد نظر شان رای داده اند.

براساس این آمار ۶۴ درصد از شرکت کنندگان مرد، ۳۶ درصد زنان بوده اند و بیش از ۱۹ هزار محلات رای دهی به روی رای دهندگان باز و ۵۶۷ مرکز به دلیل نبود امنیت مسدود بوده است.

احمدیوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات آمار نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ حمل را با حضور ناظران انتخاباتی اعلام کرد که براساس آن داکترعبدالله عبدالله (۴۴.۹) درصد و داکتراشرف غنی احمدزی (۳۱.۵) درصد کل آرا را کسب کرده‌اند.

براساس گفته های آقای نورستانی، شش نامزد دیگر، زلمی رسول (۱۱.۵) درصد، عبدرب‌الرسول سیاف (۷.۱) درصد، قطب‌الدین هلال (۲.۷) درصد، محمدشفیق گل آقا شیرزی (۱.۶) درصد، داوود سلطانزوی (۰.۵) درصد و هدایت امین ارسلا (۰.۲) درصد در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

براساس قانون انتخابات، نامزدی که بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، برنده شناخته می‌شود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که هیچ یک از نامزدها نتوانسته اند که بیش از ۵۰ درصد از آرا را بدست آورد و قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با رقابت دو نامزد” داکتر عبدالله و اشرف غنی” که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند طی یک ماه آینده (در روز هفتم جوزا)  برگزار گردد.

در همین حال آقای نورستانی گفت که درصدی اعلام شده، نهایی نیست و کمیسیون شکایات انتخاباتی تا کمتر از بیست روز دیگر فرصت دارد که به شکایت‌های احتمالی نامزدها درباره این نتایج رسیدگی کند و به دنبال رسیدگی به شکایت‌ها، نتایج نهایی انتخابات در ۲۴ ثور اعلام خواهد شد.

این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود.

در انتخابات سال ۱۳۸۹ نیز انتخابات میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دور دوم کشیده شد اما آقای عبدالله به دلیل پذیرفته نشدن شرایطش، از شرکت در دور دوم انتخابات انصراف داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *