پیامد موضع گیری های کرزی درمورد پیمان امنیتی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – پیمان امنیتی

بعد از لویه جرگه مشورتی برای توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن، حالا پیش شرط های جدید از سوی رئیس جمهور کرزی مطرح شده و گویا پافشاری زیاد نیز بر آنها وجود دارد.

به گزارش خاورمیانه، رئیس جمهور کرزی بعد از پایان لویه جرگه مشورتی، پیش شرط های جدید از جمله منع حملات نیروهای امریکایی بر خانه های مردم افغانستان و تامین کامل صلح و منع خودسری های نیروهای خارجی در کشور؛ را مطرح کرده است.

رئیس جمهور در این موضع گیری اش؛ گفته است که امضای توافقنامه امنیتی بدون تامین صلح، باعث روی کار شدن طالبان در شماری از ولایت های کشور خواهد شد. گویا این موضع گیری ها، تنش بین کابل و واشنگتن را یک بار دیگر شدت بخشیده و روند امضای توافقنامه امنیتی را نیز با مشکل روبرو ساخته است.

اما این موضع گیری ها؛ چه مشکلاتی را به بار آورده و چرا در حال حاضر مطرح شده است.

خلیل رومان، رئیس انستیتوت زنان و صلح در گفت و شنود با خاورمیانه اظهار داشت که عدم امضای توافقنامه امنیتی هیچ توجیهی ندارد؛ در حالی که در یک کارشناسی دو طرفه؛ سند نهایی شده و لویه جرگه نیز آن را تائید کرده است.

به گفته وی، لویه جرگه سند نهایی را برای امضا تجویز کرده و می بایست بعد از آن؛ مرحله های نهایی برای امضا نیز یکی پس از دیگری نهایی شود. رومان اظهار داشت که پیش شرطهای اضافی یک سناریوی دیگر بوده و که شاید اهداف شخصی رئیس جمهور را به دنبال داشته باشد و یا رئیس جمهور بخواهد اهداف شخصی اش را به کار ببرد.

با این حال، همیشه گفته شده است که کلید صلح افغانستان در دستان امریکا و پاکستان است و رئیس جمهور نیز تاکید به تامین صلح دایمی در افغانستان برای امضای توافقنامه امنیتی تاکید دارد.

اما؛ شکیبا هاشمی، عضو مجلس نماینده گان می گوید که کلید صلح افغانستان هم در دستان امریکا و پاکستان بوده و هم در دست حکومت افغانستان. وی اظهار داشت که متاسفانه در طول ۱۲ سال اخیر؛ از این کلید صلح حکومت افغانستان و رئیس جمهور استفاده نشده است.

با این حال، جیمز کننگهام؛ سفیر امریکا در کابل به تازه گی گفته است که توافقنامه امنیتی باید تا دو هفته دیگر امضا شود. وی گفته است که بعد از امضای توافقنامه امنیتی، نیروهای امریکایی به کمک های مالی، بازسازی و آموزش نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

با این حال، باید دید که سرنوشت توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن در نهایت چه خواهد بود و آیا این سند در دوره فعلی حکومت کابل به امضا می رسد یا به دوره هاای بعدی واگذار خواهد شد؟ سوالی که جواب آن در آینده معلوم می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *