واکنش سازمان عفو بین الملل در باره محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان

سازمان عفو بین الملل در واکنش به وضع محدودیت‌های اخیر از جمله منع زنان از ورود به پارک‌های تفریحی از سوی طالبان خواهان لغو این قانون شده است.

این واکنش از سوی عفو بین الملل در پیوند به اقدامات اخیر طالبان مبنی بر بسته شدن حمام‌های زنانه، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها به‌روی زنان مطرح شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته که حملات سیستماتیک طالبان به حقوق زنان و دختران و استفاده از خشونت، از جمله شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ایجاد فرهنگ ترس و تهدید به منظور حذف کامل زنان و دختران از زندگی عمومی در جامعه افغانستان است.

این سازمان می‌گوید با اینکه زنان و دختران بار عمده بحران اقتصادی مداوم را بر دوش می‌کشند، حقوق آنان به شیوه‌های متفاوتی شدیدا مورد حمله قرار گرفته‌است.

عفو بین‌الملل گفته که این حملات به حقوق زنان و دختران برای تحصیل، کار، گشت‌وگذار آزادانه و تجمعات مسالمت‌آمیز، و سایر موارد نقض حقوق، توانایی آنان را به شدت محدود کرده‌است.

به گفته این سازمان، فضای وحشت طالبان باعث شده که خانواده‌ها محدودیت‌های بیشتری بر حقوق زنان و دختران اعمال کنند و مانع دست‌رسی آنان به حقوق‌شان شده‌اند.

براساس این  گزارش همچنان، خانواده‌ها گاهی به دلیل حمایت از سیاست‌های طالبان در قبال زنان و گاهی به دلیل ترس از انتقام، از شرکت زنان در تظاهرات جلوگیری کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید که طالبان خبرنگارانی را که برای پوشش خبری اعتراضات زنان آمده بودند بازداشت کرده، شکنجه داده و تمام عکس‌ها و فیلم‌ها را پاک کرده و آزاد می‌کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون هیچ اقدامی برای پاسخگویی طالبان به تعهدات دولت قبلی انجام نداده‌است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *